maandag 23 februari 2015

Het evangelie in een worm

Picture


Dit bemoedigende verhaal kwam ik tegen op internet
 
Het Hebreeuwse woord voor worm is  rimma. Dit wordt vertaald als made.
In psalm 22 is er iets vreemds want niet het woord rimma wordt gebruikt voor worm maar het woord tola.
 
"Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten,bent U ver van mijn verlossing, van de woorden van mijn jammerklacht? Mijn God, ik roep overdag, maar U antwoordt niet,en 's nachts, maar ik vind geen stilte. Maar U bent heilig,U troont op de lofzangen van Israël.Op U hebben onze vaderen vertrouwd,zij hebben vertrouwd en U hebt hen bevrijd.  Tot U hebben zij geroepen en zij zijn gered,op U hebben zij vertrouwd en zij zijn niet beschaamd. Maar ik ben een worm en geen man,een smaad van mensen en veracht door het volk.

‘ām.
עָֽם׃
of the people

ū·ḇə·zui
וּבְז֥וּי
and despised

’ā·ḏām,
אָ֝דָ֗ם
of men

ḥer·paṯ
חֶרְפַּ֥ת
a reproach

’îš;
אִ֑ישׁ
man

wə·lō-
וְלֹא־
and no

ṯō·w·la·‘aṯ
תוֹלַ֣עַת
a worm

וְאָנֹכִ֣י
  
But I [am]   


De tola worm is een worm die in Israël voorkomt. Deze worm wordt gebruikt om verf van te maken. De kleur rood of scharlaken.
 

In Job 25: 6 zie je dat beide woorden voor worm wordt gebruikt. hoeveel te min de mens, die een made is, en des mensen kind, die een worm is!

 
פ     
 ?
 
 
tō·w·lê·‘āh.
תּוֹלֵעָֽה׃
a worm

’ā·ḏām,
אָ֝דָ֗ם
of man

ū·ḇen-
וּבֶן־
and the son

rim·māh;
רִמָּ֑ה
a worm

’ĕ·nō·wōš
אֱנ֣וֹשׁ
man

kî-
כִּֽי־
for

’ap̄   
אַ֭ף
   
How   



 
Letterlijk staat er: "De mens is een made en de zoon des mensen een tola".
 

Er is iets bijzonders met de levenscyclus van deze worm. Als het vrouwtje eieren moet leggen kruipt ze op een houten paal, stok of boom. Ze legt eitjes en hecht zichzelf vast over de eitjes. De larfjes komen uit en eten de moeder. De moeder scheidt een rode vloeistof uit en bedekt daarmee de larfjes die daarna voor altijd rood zullen zijn. Drie dagen later na de dood van de moeder laat haar lichaam los als witte sneeuw.

Een mooie vergelijking met wat Jezus heeft gedaan. Hij is voor ons aan het kruis gegaan. Heeft ons bedekt met zijn bloed. Wij eten met het avondmaal het brood des levens, Zijn lichaam en drie dagen later is het graf leeg en onze zonden zijn witter dan sneeuw.

Jesaja 1:18Komt dan, en laat ons samen rechten, zegt de HEERE; al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw, al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.
 
 



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...