vrijdag 17 februari 2017

Gevoel of verstand?

Moeten we als ouders trots zijn als onze kinderen mondig en weerbaar zijn? In deze maatschappij is het een groot goed als je, je staande weet te houden en je woordje klaar hebt. Ouders moedigen hun kinderen aan om voor zichzelf op te komen. Wat vroeger gezien werd als brutaal en grof wordt tegenwoordig mondig en weerbaar genoemd. Je ziet het ook terug in de maatschappij. Mensen worden steeds egoïstischer; "als ik maar aan mijn trekken kom, want een ander doet het niet voor je".
Vaak laten we ons handelen en spreken afhangen van ons hart, ons gevoel. "Ik mag toch zeker wel boos zijn". "Je moet niet alles maar slikken, je moet je gevoelens laten zien anders raak je gefrustreerd".
Maar is dat wel zo?

Gevoel is de wind in je zeil (welk gevoel blaast in je zeil?)
Deze theorie, dat het slecht is om je gevoelens te onderdrukken,  komt voort uit Freuds denkwijze dat veel psychische klachten ontstaan uit het onderdrukken van driften. Alhoewel deze theorie in de psychologie al lang weer achterhaald is, werkt deze nog wel steeds door in onze maatschappij. Het is de basis geweest van de seksuele revolutie en aan dat grote goed willen we niet tornen.

In de Bijbel staat dat we ons niet moeten laten beheersen door onze gevoelens. Als ik me laat meevoeren met mijn negatieve gevoelens dan gaat het van kwaad tot erger. Ik betrek er steeds meer dingen bij waar ik boos over ben. In plaats dat, deze uiting van gevoelens, me oplucht word ik steeds bozer.

De Bijbel zegt dat ik best boos mag worden (Word boos, maar zondig niet; laat de zon niet ondergaan over uw boosheid, en geef de duivel geen plaats.) Ik mag dus boos worden over onrecht. Maar ik moet me niet aan die boosheid overgeven door zelf te gaan zondigen. Mopper niet..., erger je niet..., wees niet jaloers...Je zou er toch gefrustreerd van raken maar....

De Bijbel geeft gelukkig ook de oplossing hoe je met negatieve gevoelens moet omgaan. Er staat in Efeze 4:"...dat u vernieuwd wordt in de geest van uw denken". 

Wijsheid is het roer van je schip. (Wie staat aan het roer?)
De Bijbel raad aan om je niet over te geven aan je gevoelens maar dat je met verstand naar de situatie gaat kijken. Onze overtuigingen en gedachten hebben een grote invloed op ons gevoel en gedrag. Je moet vanuit dat nieuwe denken en de rijkdom,  die je van God ontvangen hebt,  geheel anders in de wereld gaan staan. Kijk met je verstand naar de situatie en heers over je gevoel. Kijk niet alleen naar jezelf maar ook naar de ander en naar wat werkelijk belangrijk is. Het is niet aan jou om te oordelen. Het is aan jou om de Liefde (God) te laten regeren.Vertrouw op God. Hij heeft deze situatie in Zijn hand.  God voorziet je in alles wat je nodig hebt. Zijn nabijheid is de bron van vreugde, die alle boosheid verdrijft. Waardoor je helderder de wereld in kan kijken.

...maar wees ten opzichte van elkaar vriendelijk en ​barmhartig, en ​vergeef​ elkaar, zoals ook God in ​Christus​ u ​vergeven​ heeft.Wandelen als ​kinderen​ van het licht. Wees dan navolgers van God, als geliefde ​kinderen, en wandel in de ​liefde, zoals ook ​Christus​ ons liefgehad heeft en Zichzelf voor ons heeft overgegeven.

2 opmerkingen:

  1. Ik vind dat een heel mooie overweging. Je hebt je verstand inderdaad niet voor niets. Tuurlijk mag je gevoelens hebben, maar het is niet altijd verstandig om er ook naar te handelen. Je moet je verstand ook gebruiken.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...