woensdag 31 mei 2017

Tolerant zijn?

In Mattheus 9:36 staat: Toen Hij de scharen zag, werd Hij met ontferming over hen bewogen, daar zij voortgejaagd en afgemat waren, als schapen die geen herder hebben. Zie ook (Ezechiel 34:5-11)Want zo zegt de Here Here: Zie, Ik zal zélf naar mijn schapen vragen en naar hen omzien; zoals een ​herder​ naar zijn kudde omziet, wanneer hij te midden van zijn verspreide schapen is, zo zal Ik naar mijn schapen omzien en ze redden uit alle plaatsen waar zij verstrooid zijn geraakt op de dag van wolken en duisternis. 

In wat voor samenleving leven wij? Televisie, kranten en andere media overspoelen je met talloze ideeën en meningen. Maar al te vaak zijn het ik-gerichte boodschappen. "Je bent je eigen baas, doe maar wat je fijn vindt, doe wat goed voelt, alles is goed."

Hoe vind je als mens je weg? De wetenschap komt telkens met nieuwe uitvindingen. Wat nu het nieuwste van het nieuwste is, is morgen weer achterhaald. Veel mensen kijken op dezelfde manier naar de waarheid. Velen denken dan ook dat de waarheid iets is wat niet bestaat. De waarheid is aan een voortdurende verandering onderhevig. Het maakt niet uit waarin je gelooft. Wat jij gelooft dat moet je zelf weten. Alle geloven zijn even waar, ze zijn gelijkwaardig en komen uiteindelijk op hetzelfde neer.

Maar als je hier goed over nadenkt merk je dat het geloof 'dat alle geloven en religies even waar zijn', ook een geloof is. Een geloof dat heel vriendelijk en heel tolerant overkomt. Toch is het geloof, 'dat alle geloven even waar zijn' een schijntolerantie. Want als jij als Christen het daar niet mee eens bent en beweert dat er één waarheid is, wordt je veroordeelt en als intolerant bestempeld. En wat houdt tolerantie in? Dat je alles maar goed moet vinden en zeggen dat alles waar is? Dat is wel lekker makkelijk want dan hoef je, je nergens meer druk om te maken. Uiteindelijk komt het toch wel goed. Maar...

Je kan niet zeggen dat alle geloven waar zijn. De verschillende geloven en religies kunnen hemelsbreed van elkaar verschillen. Kijk alleen al naar het Christelijke geloof, datbeweerd dat God zelf naar de aarde kwam om de mens met Zichzelf te verzoenen. Andere geloven gaan juist uit van zelfverlossing, rituelen en religieuze plichten om tot God te komen. Dat is precies andersom. Je kan niet zeggen dat alle geloven uiteindelijk hetzelfde zijn en naar hetzelfde doel toewerken! Het zou absurd zijn als je deze denkwijze doortrekt naar andere terreinen van het leven.

Echte tolerantie houdt in dat je een standpunt inneemt en van daaruit tolerant bent. Tolerant in de zin van verdraagzaam zijn en de ander blijven liefhebben en proberen te wijzen op de waarheid. Maar op zo'n manier dat je de ander in zijn waarde laat en hoopt door gesprekken dat de ander de waarheid gaat ontdekken. Zonder dat je, je eigen standpunt onder de voet laat lopen of dat je compromissen gaat maken om bij mensen in de smaak te vallen.

Als Christen nemen we een standpunt in. De waarheid bestaat wel degelijk! Deze waarheid is niet zomaar een theorie. Deze waarheid is de levende persoon Jezus Christus. Welke andere religie heeft een persoonlijke relatie met de Waarheid?

De mensen in deze wereld dwalen rond. Nergens is werkelijk houvast te vinden. Niets in deze wereld is zeker. Alles kan in één klap voorbij zijn. Sommige mensen proberen houvast te vinden in allerlei rituelen en het navolgen van allerlei wetten om toch zekerheid en houvast te vinden. Maar ze vinden nooit zekerheid. Ze worden afgemat en voortgejaagd.

Nog één ding als je werkelijk geloofd dat alle geloven waar zijn en dat het allemaal wegen zijn die uiteindelijk naar God toeleiden....is Jezus voor niets gestorven?

Met ​Christus​ ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar ​Christus​ leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de ​Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven. Ik ontneem aan de ​genade​ Gods haar kracht niet; want indien er ​gerechtigheid​ door de wet is, dan is ​Christus​ tevergeefs gestorven.


2 opmerkingen:

  1. Heel goed uitgelegd. Ik had hier laatst een discussie over met een ongelovige vriendin. Ze beweerde fel dat alle geloven hetzelfde zijn en dat de waarheid niet bestaat. Ik zei: de waarheid bestaat wel en hij heet 'Jezus'.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Inderdaad mooi uitgelegd! Moge het tot zegen zijn...

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...