zondag 10 december 2017

Bewust positief naïef

Het viel me laatst op hoe vaak ik van het slechtste uitga en hoe wantrouwend ik ben geworden tegenover vreemden, die je net iets te vriendelijk benaderen. Geen wonder, want hoe vaak komt het wel niet voor dat mensen je op straat of via de telefoon iets gratis mogen aanbieden en dan blijkt het later toch niet gratis te zijn. 

Maar ook deze mensen die ons "lastig" vallen en iets van ons vragen kunnen we op een vriendelijke en open manier te woord staan. Als je mensen positief te woord staat van het goede uitgaat (ook al weet je dat niet het soms niet het geval is) kunnen hele mooie gesprekken ontstaan.

Bewust positief naïef noem ik het maar. De dingen die mensen van je vragen zijn soms niet eens zo duur of tijdrovend. Je hoeft niet overal nee op te zeggen! Steeds minder mensen zijn te porren om collecte te lopen of vrijwilligerswerk te doen. Zinnen als: "durf nee te zeggen" en "geef je grenzen aan" lijken soms een beetje door te schieten.


Laatst bij het boodschappen doen kwam ik twee meisjes tegen, ze vroegen me of ze mij misschien iets mochten vragen. Ze wilden me een gratis tas aanbieden. Gelijk schoot ik in de verdediging. "Ja, ja gratis" mopperde ik,  "maar welke voorwaarden zijn aan dat gratis verbonden, wat moet ik er voor doen". Nee, dit keer was het echt gratis. Met deze tas wilden ze reclame maken voor een bedrijf en ze mochten me echt de tas zonder voorwaarden meegeven. Weer werd ik op de vingers getikt en werd ik me bewust van mijn negatieve houding.


Ken je de film Yes man. Een grappige film uit 2008 met Jim Carrey in de hoofdrol. Deze film gaat over een man die het advies krijgt om echt overal ja op zeggen en raakt zo in de vreemdste situaties verzeilt. Dit advies wil ik je zeker niet meegeven maar wel om er op een positieve manier mee om te gaan en soms toch ja te zeggen op kleine vragen, die jij in je macht hebt om op te lossen. Ik denk dat veel mensen zijn doorgeschoten in hun zoektocht om voor zichzelf op te komen. Wees niet te zeer Nee-gatief maar bewust positief naïef. Je mag delen van de rijkdom die God je heeft gegeven.

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...