vrijdag 29 december 2017

Een nieuw begin



Zo aan het einde van het jaar krijg ik altijd schoonmaakkriebels. Als de kerst voorbij is dan wil ik altijd alle tierelantijntjes zo snel mogelijk weer opruimen. Dit jaar was dat wel makkelijk want we hadden geen kerstboom of kerststukjes in huis gehaald. Alleen een bak met gekleurde lampjes, kerstballetjes en 4 kaarsen waarbij elke adventszondag één kaars meer ging branden. Steeds meer licht op het donkerste moment van het jaar.


kerst zelf hebben niet gevierd. We hebben niks met kerst en vorig jaar vonden de jongens kerst ook een overdreven vreetfeest. Dus geen cadeaus(doen we sowieso omdat we Sinterklaas leuker vinden en de hele maand ervoor al in de verjaardagen zitten) en niet naar de winkel geweest om culinaire etenswaren in te slaan. Nee, gewoon een stoofpotje uit de cooker, pannenkoeken en dingetjes uit het kerstpakket. Mijn man ging nog wel even op de culinaire toer en bakte een Challah brood (omdat het brood op was) en groene asperges en kipfilet in spek. Dat was wel heel lekker.

Hoewel de jongens vorig jaar zeiden dat ze niks met kerst hadden, begonnen nu te klagen. "Toch wel heel saai en kaal zonder kerstboom en alle vrienden zijn bij familie en wij doen helemaal niks. Waarom vieren we geen kerst?" Grrr pubers, nu is het weer niet goed. Maar goed, ik heb gelijk mijn moeder ingelicht dat we volgend jaar bij haar komen eten.
De cooker is mijn favoriete kookgerei. 's Ochtends gooi je de ingrediënten in de cooker en 's avonds is het eten klaar. Het vlees bak ik even voor een bruin korstje maar de groenten kunnen er rauw bij. Wel gebruik ik voorgekookte krieltjes of rijst dat ik apart kook, Dan maak ik een sausje van bijv. bouillion, tomatensaus, honing en het eten staat al weer klaar. 4 a 5 keer per week eten we zo uit de cooker. 

En nu, na de kerst begint het te kriebelen. De hele kamer is alweer opgeschoond. Alle prullaria waar ik niks meer mee heb weg, weg, weg. Less is more en zo ruimt het lekker op. Ik ben weer begonnen met FLYlady. En deze week werken we in zone 5. De huiskamer. Elke dag krijg je een taak die je moet uitvoeren Bijvoorbeeld De brandjes blussen. Dat betekent de plekken waar rommel zich ophoopt. In de hoeken van de kamer op tafeltjes etc zijn opgeruimd. Daarnaast is er per zone is hier een gedetailleerde schoonmaaklijst.

In deze blog heb ik er al eens  uitgebreider over FLYlady geschreven. Het is echt een aanrader.

En niet alleen ik heb de schoonmaakkriebels ook de jongens beginnen uit zichzelf op te ruimen. Mijn oudste zoon heeft zelfs de kamer van zijn broertje opgeruimd omdat hij niks te doen had.
Huh??? De jongste zoon wil onze slaapkamer als slaapkamer, zodat ze nu druk bezig zijn met verhuizen. Het moet niet gekker worden.
Jonathans opruimactie: bedden opgemaakt
en kleren opgevouwen




















Ligt het aan ons of is iedereen aan het opruimen en schoonmaken?

1 opmerking:

  1. Mwah, ik heb een griepje en mijn zoon tijdens de kerst ook. Opruimen komt wel. Maar wat een leuk blogje weer om te lezen! Ik kom hier telkens terug!!! (Aritha/Ariella)

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...