woensdag 12 februari 2020

Liefhebben met Lev


Jezus antwoord de Schriftgeleerde op de vraag: "Wat is het eerste van alle geboden?", met het vers uit Deuteronomium en toch staat het er iets anders. "En u zult de Heere, uw God, ​liefhebben​ met heel uw ​hart​ en met heel uw ziel en met heel uw verstand en met heel uw kracht."

Als ik deze woorden lees of hoor dan zakt mij de moed al in de schoenen. Vooral als je beseft dat de Hebreeuwse woorden zoveel meer omvattend zijn. Zelfs het Grieks schoot tekort om dit vers uit Deuteronomium te vertalen. Als je goed leest zie je dat het woordje verstand er tussen is gezet. Dit komt omdat het woord 'hart' (Levav) in het Hebreeuws veel meer betekent dan het woordje 'hart'(Kardia) in het Grieks. In het Grieks wordt het hart gezien als de zetel van je gevoelens. Hieruit komen gevoelens van liefde en moed voort. Het Grieks scheidt het hoofd van het hart.

In het Hebreeuws betekent het woordje 'hart' veel meer. Het hart is niet alleen de zetel van emoties maar ook de plek waar alle gedachten uit voortkomen (hoofd en hart). Daarom is het woordje verstand toegevoegd aan het citaat uit Deuteronomium.

Liefhebben gaat dus om veel meer dan God hartstochtelijk liefhebben. 

Als we het vers uit Deuteronomium uit het Hebreeuws zouden willen vertalen zou er staan dat we God zullen liefhebben met heel ons binnenste (Levav) met geheel en elk moment van ons leven(Nefesj) en met heel ons hebben en houden(Me'odecha). Eigenlijk met alles wat we zijn, wat we zullen doen en alles wat we bezitten. En dan ook nog de naaste liefhebben als jezelf.

Als ik deze tekst op me laat inwerken dan kom ik tot de conclusie dat dit onmogelijk is. Er zijn altijd en zelfs vaak momenten dat ik in liefde tekort schiet. ONMOGELIJK dat ik God op deze manier liefheb. Misschien op momenten van aanbidding dat ik een beetje in de buurt kom. Maar misschien is daarom deze eis van God in de Bijbel gezet. Om ons te laten beseffen dat we zo oneindig tekort schieten en dat we dit niet kunnen. Dat we het uitroepen naar God, help mij HEER. En wij roepen met Paulus: "Ik ellendig mens...Gode zij dank door Jezus Christus, onze Here!" (Rom 7:24)

Gelukkig heeft God ons een belofte gegeven. "De HEERE, uw God, zal uw ​hart​ en het ​hart​ van uw nageslacht ​besnijden, om de HEERE, uw God, lief te hebben met heel uw ​hart​ en met heel uw ziel, zodat u leven zult."  (Deut 30:6) God heeft ons in Christus een nieuw hart geven. Een vernieuwing van denken. Wij kunnen God liefhebben omdat Hij ons eerst heeft liefgehad en omdat hij ons binnenste wil vernieuwen door Zijn Heilige Geest. We mogen Gods Liefde werkelijk leren kennen en doorgeven.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...