maandag 6 februari 2012

Wat is geloof?

Een paar voorbeelden

De stoel

Laat me je duidelijk maken wat de Bijbel met 'geloof' bedoelt.
Geloof je dat die stoel daar bestaat?
-Ja.
Denk je dat hij sterk genoeg is om jou te houden?
-Ja.
Maar hij draagt je nu niet. Wat is de eenvoudigste wijze om aan te tonen dat die stoel je kan dragen?
-Door erop te gaan zitten.
Als die stoel nu eens Jezus Christus voorstelt. Lange tijd heb ik gedacht dat Hij bestond, dat Hij de Zoon van God was, dat Hij een groots spreker was en vele goede dingen heeft gedaan. Soms bad ik ook. Maar ik had het eeuwige leven niet omdat ik op mijn eigen goede werken mijn vertrouwen had gesteld. Kijk hier zit ik en rust op de gedachte van mijn eigen goede werken.
Wat moet ik doen om te laten zien, dat ik vertrouw dat die stoel mij kan dragen? Dan moet ik erop gaan zitten. En als ik wil laten zien dat ik vertrouw op Jezus Christus, in plaats van op mijzelf, dan moet ik ook van positie veranderen. Dan moet ik mijn vertrouwen gaan stellen op Hem alleen. En pas als ik dat gedaan heb, zal in de praktijk van mijn leven duidelijk worden dat Hij in staat is om me te dragen.


De koorddanser

In de vorige eeuw was er een beroemde koorddanser die een kabel had laten spannen over de Niagara-watervallen. Deze man, Blondin, verdiende zijn inkomsten door fabelachtige kunststukjes uit te halen. Eén keer struikelen zou zijn dood betekenen, maar hij struikelde niet. Op een dag vraagt hij aan de menigte die staat te kijken: 'Gelooft u, dat ik iemand op mijn rug naar de overkant kan brengen?'Iedereen gelooft dat. "Goed meneer, klimt u dan maar op mijn rug", zegt Blondin. Maar de man die aangesproken wordt, schrikt daar nu wel voor terug. Tot hij tenslotte zijn vrees overwint en geblinddoekt op de rug van de koorddanser gaat zitten. Wanneer geloofde deze man, die overigens veilig naar de overkant werd gebracht...?
Wel, toen hij voor de eerste keer ja"zei was dat alleen maar een verstandelijke instemming met het feit dat hij Blondin in staat achtte om anderen naar de overkant te sjouwen. Want deze koorddanser was er één van grote klasse. Maar toen het om hemzelf ging, toen durfde hij zijn leven niet aan de macht van deze kunstenaar toe te vertrouwen.  . Het duurde even, voordat hij het hierover met zichzelf eens was. Pas toen hij op de rug van hem ging zitten was zijn verstandelijk geloof een daadwerkelijk geloof geworden. Wij kunnen ook verstandelijk op de mooiste dingen uit de Bijbel geloven, maar pas als we ons leven aan Christus toevertrouwen, is het een werkzaam, een reddend geloof. En Hij draagt ons dan door het leven heen en ook over die doodsrivier waar we uit onszelf nooit overheen komen. Hij draagt ons veilig naar de andere kant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...