maandag 14 oktober 2013

Review: De Bijbel - Het verhaal van God en ons allemaal

Review van De Bijbel - Het verhaal van God en ons allemaal van Roma Downey en Mark Burnett

'Het kwaad heeft het hart van de mensen in zijn greep gekregen. Dit is tegen de zin van de Schepper, die de aarde en zijn bewoners liefheeft en alleen het beste voor hen wil. Daarom begint God opnieuw. Hij maakt een eind aan de mensheid, om haar te redden...' Daarom roept God Noach '....God heeft de wereld bijna vernietigd om hem daardoor te redden. God zal nog eens ingrijpen om de wereld te redden. En dan voorgoed. Dat doet hij niet door iemand als Noach. De volgende keer stuurt Hij zijn eigen Zoon. Dit is het verhaal van God en ons allemaal'.

Het boek 'De Bijbel - het verhaal van God en ons allemaal’ is gebaseerd op de in Amerika populaire tv-serie "The Bible". Deze tiendelige tv-serie zal begin 2014 worden uitgezonden door de EO. Maar nu al is het boek te lezen. Het boek 'De Bijbel' bevat een selectie uit alle verhalen uit de Bijbel. Een soort canon van de bijbel in romanvorm. Voor mensen die niet goed bekent zijn met de bijbel is deze roman een hele mooie introductie. Het boek zet alle verhalen op een chronologische wijze achter elkaar.

Als je wel bekent bent met de bijbel zorgt deze roman ervoor dat de Bijbelverhalen op een nieuwe manier tot leven worden gebracht. Sommige verhalen ga je op een nieuwe manier bekijken en soms zorgt het boek ervoor dat je de echte bijbel er even bij pakt. Om de vaart in het verhaal te houden worden er soms compromissen gesloten. Sommige Bijbelverhalen worden ingekort of samengevoegd. Nathan is bijvoorbeeld bij David om een schaalmodel van de tempel te bekijken, terwijl ze praten ziet David door zijn raam Batseba een bad nemen. De drie vrienden van Daniël gaan niet de oven in maar worden overgoten met olie en in brand gestoken. Ondanks deze wijzigingen blijft het verhaal wel staan en wordt de Bijbel regelmatig letterlijk geciteerd. Net als de Tv-serie bevat het boek tien hoofdstukken.

De Bijbel - Het verhaal van God en ons allemaal verschijnt in november 2013

Geen opmerkingen: