zaterdag 10 februari 2018

Waar draait het om?

“namelijk dat u, wat betreft de vroegere levenswandel, de oude mens aflegt, die te gronde gaat door de misleidende begeerten, en dat u vernieuwd wordt in de geest van uw denken,
en u bekleedt met de nieuwe mens, die overeenkomstig het beeld van God geschapen is, in ware ​rechtvaardigheid​ en ​heiligheid." (Efeze 4)

God is nog steeds bezig om ons te vormen naar Zijn beeld en gelijkenis. Hij wil ons herstellen en ons verlossen van de oude menselijke denken en doen. Het draait niet meer om om mijn Ik maar alles draait om God. Er moet als het ware een Copericaanse wending in ons binnenste plaatsvinden. Een moeilijke term die wordt gebruikt om een totale heroriëntatie te beschrijven. Copernicus was degene die ontdekte dat de zon niet om de aarde draaide maar de aarde om de zon.

Zo moeten wij ook bewust worden dat het leven niet om ons persoontje draait maar om God. Hij moet groter worden en ik kleiner, zei Johannes. Niet ik, maar God moet regeren in mijn hart. Hij geeft het nieuwe leven, die nieuwe mens waarmee we ons mogen kleden.

We moeten ons bewust worden dat God alle vervulling geeft, die we nodig hebben in ons leven. God geeft werkelijke vervulling en maakt mij daarmee los van de behoefte om mijn vrede, vreugde, aanvaarding en liefde ergens anders te zoeken of te verwachten.

Want Mijn volk heeft een dubbel kwaad gedaan: Mij, de bron van levend water, hebben zij verlaten,
om zich bakken uit te hakken, lekkende bakken, die geen water houden.

Als ik de kracht en vervulling uit mijzelf of anderen moet putten dan put ik uit een gescheurde bak waarin geen water blijft staan en raak ik letterlijk uitgeput. Dan wordt ik slaaf en afhankelijk van mijn eigen kracht en wat anderen zeggen of denken van mij. We moeten ons losmaken van afhankelijke banden met anderen en daarmee verlossen we ook de ander van onze verwachtingen.


We moeten de ander op zo'n manier loslaten dat diegene bevrijd wordt van ons verlangen dat hij/zij jou moet voorzien van vrede, geluk en liefde, Je bevrijdt zo de ander van de druk en de last dat hij/zij jou moet behagen. En op die manier moeten we ook loskomen van het verlangen om onze kracht in onszelf te zoeken.

God wil ons Zijn volmaakte liefde geven en wil dat we afhankelijk van Hem zijn. Dan kan je ook pas jezelf en de ander onvoorwaardelijk liefhebben. En dat kan alleen als je gaat beseffen dat het leven niet om jou draait maar om God die jou zo lief heeft.

Toch betekent dit niet dat we onze persoonlijkheid zullen verliezen. God heeft ons allemaal uniek geschapen en heeft ons lief zoals een goede vader lief heeft. Hij geniet van ons. In de bijbel staat: Je bent kostbaar in Mijn ogen, hooggeschat en Ik (God) heb je lief. Je komt werkelijk tot je doel waarvoor jij geschapen bent. Om beelddrager te zijn. Een lamp die schijnt in de nacht.

1 opmerking:

  1. Dank je wel weer. Ja Hij moet groeien en wij in Hem. Dan ervaar je je kleinheid. Dat Hij ons wil hebben. Fijne dag vandaag!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...