zondag 18 maart 2018

Werkelijk vrij van slavernij

Vanochtend een tienerdienst gegeven over vrij zijn.

De wereld zegt dat je werkelijk vrij bent als je zonder grenzen kan doen wat jezelf wil.
De Bijbel zegt: doordat je slaaf bent van jezelf kan je nooit vrij zijn.

Vrijheid is niet het van buitenaf weghalen van grenzen maar van binnenuit vernieuwt worden.

Vrij zijn betekent dus niet dat je alles maar doet wat je wilt, maar dat je vrij komt van je eigen verlangens. Vrij van de verkeerde dingen in jou. Dat je vrij wordt van alles wat je weghoudt van wat goed is. Dat het leven niet meer egoïstisch draait om 'me, myself and I', maar om Christus. Met Christus ben ik gekruisigd en niet ik leef meer maar Christus leeft in mij, zegt de Bijbel. We moeten dus sterven aan onszelf om werkelijk vrij te zijn.

Zonder dat je het weet ben je een slaaf van jezelf. God wil je bevrijden van je zelfzucht en verkeerde motivaties. Vrij van zonde heet dat. Bijbelse vrijheid betekent, vrij worden van het verkeerde in jezelf. Als je God de troon van je leven geeft, kan je werkelijk vrij in de wereld staan.

"Je zoektocht naar liefde, aanvaarding en vrede is vervuld in Gods Liefde voor jou. Je hoeft je niet langer bezig te houden met jezelf. Je hebt je handen vrij om ze uit te strekken naar de ander. Je hebt alles ontvangen wat je nodig hebt om een zegen te zijn en om te leven zoals God het heeft bedoeld".


Met Christus gestorven en opgestaan. Het oude is voorbij en het nieuwe is gekomen. En hoewel we zijn bevrijd, ervaren we nog steeds strijd. We leven in een zondige wereld en strijden nog steeds tegen onze zondige natuur? Zijn we dan wel werkelijk bevrijd?

Jozua 1:10 (HTB)
Toen gaf Jozua de leiders van Israël opdracht het volk te zeggen dat het zich moest klaarmaken voor de overtocht over de Jordaan. ‘Binnen drie dagen zullen wij oversteken en het land dat God ons heeft gegeven, veroveren en er gaan wonen!’

Is het nou gegeven of moet het verovert worden? God heeft het land gegeven maar...het moet ook verovert worden. We zijn bevrijd maar hier houdt het niet op. De strijd is nog niet voorbij. We moeten de vrijheid wel eigen maken. Net als Jozua moeten we het land veroveren dat God ons gegeven heeft!

We zijn bevrijd en zijn in Christus een nieuw mens, maar we moeten nog wel naar het beeld van God gevormd worden, geheiligd worden. We moeten de oude mens uittrekken en de nieuwe mens aantrekken. We moeten steeds weer volhardend kiezen om ons door God te laten vormen. Als ik Gods beloften ontvang, erken ik ook, dat God aanspraak heeft op mij. Dat ik mijn zelfbeschikkingsrecht onderwerp aan Gods wil. Wil ik mij laten vormen? Ga ik de strijd aan? Heer regeer in mij met al Uw kracht.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...