woensdag 25 november 2020

Het alfabet van dankbaarheid

Dankt onder alles. In elke situatie mag onze dank klinken. Niet in de zin dat we voor alles wat ons overkomt moeten danken maar onze dank mag onder elke situatie meeklinken. Als een lied dat afgespeeld wordt onder elke situatie. 

Maar vaak klinkt er een ander lied. In plaats van dankbaarheid klinkt de melodie van onvrede met angstige en boze ondertonen. De dingen in ons leven gaan vaak niet zoals wij hadden gepland. Onvrede maakt onze gedachten dor en donker. Soms zo donker dat je niet eens meer blij en dankbaar kan/wil zijn. Vaak kan je blijven malen over een situatie die je graag anders had gewild. En meestal 's nachts kunnen vervelende gedachten je wakker houden. 

Je richten op dat waar je wel dankbaar voor bent kan hierin verandering in brengen. Omdat je, je gedachten bewust richt op het goede, oftewel op de Goede. We mogen beseffen dat elke goede gave en elk volmaakt geschenk van boven komt. Van de Vader. (Jakobus 1:17) Ook als we denken dat we niks te danken hebben kunnen we danken als we beseffen wie die Goede Vader is. Danken is eigenlijk ons vertrouwen uitspreken. 

Kort geleden las ik een stukje over het 'Dank-ABC'. Als je niet kan slapen of je wordt overspoelt door vervelende/angstige gedachten, ga dan danken. Bij elk letter van het alfabet bedenk je een onderwerp waarvoor je kan danken. Bijvoorbeeld: "Heer dank U dat U mij Aanvaard heeft als Uw kind. Dank dat U ons de Bijbel hebt gegeven waarin we U mogen kennen." Hiermee richt je, je gedachten op het goede. Vervelende gedachten krijgen geen kans meer en je valt met fijne gedachten in slaap. Voor mij werkt dit echt. Vaak val ik al in slaap voordat ik het alfabet heb uitgebeden. 
Danken betekent dat we op God blijven vertrouwen. Door alles heen mogen we Zijn goedheid blijven zien.  

God is nabij en weet wat we nodig hebben. Hij zal alle dingen laten meewerken ten goede. Hij komt tot Zijn doel. Heer Uw wil geschiedde. Niet ik maar U komt toe alle dank en eer. 
Blijf danken en blijf daarmee blijf je vertrouwen. We zijn voor eeuwig veilig in Zijn Vaderhand.

Dit mooie toepasselijke lied dat ik toegestuurd kreeg stuur ik hiermee ook graag weer door. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...