vrijdag 19 februari 2021

Bouwmateriaal


Want een ander fundament, dan dat er ligt, namelijk Jezus Christus, kan niemand leggen. Is er iemand, die op dit fundament bouwt met goud, zilver, kostbaar gesteente, hout, hooi, of stro, ieders werk zal aan het licht komen. Want de dag zal het doen blijken, omdat hij met vuur verschijnt, en hoedanig ieders werk is, dat zal het vuur uitmaken. Indien het werk, dat hij erop gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen, maar indien iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden, doch hij zelf zal gered worden, maar als door vuur heen. (1 Korinthiërs 3:11‭-‬15) 

Veel blogs die ik schrijf gaan over Gods genade. Over de genade dat we Gods liefde en aanvaarding niet kunnen verdienen met goede werken. De Vader hield van al van ons toen wij nog zondaars waren. 
Onze goede of slechte werken kunnen Gods karakter van trouw en liefdevolle genade niet veranderen. Ook hebben onze werken geen invloed op het geluk of ongeluk dat ons toevalt. God schenkt Zijn genade aan elk mens, die het in geloof wil aanvaarden. Hij laat zijn zon opgaan over bozen en goeden en laat het regenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen. (Matteüs 5:4-5) 

Als het allemaal genade is hoe zit het dan met onze goede of slechte werken. Hebben die dan geen invloed? 

Er staat toch: Dwaalt niet, God laat niet met Zich spotten. Want wat een mens zaait, zal hij ook oogsten. (Galaten 6:7) 

Onze werken hebben zeker invloed, maar komen niet voort om iets te verdienen. Ze komen voort uit datgene wat Jezus voor ons verdient heeft. We mogen wandelen in het licht van Jezus en zo de wereld verlichten met goede werken die God van te voren bereid heeft. Als kinderen mogen we wandelen aan de hand van de Vader. Leven in overgave en afhankelijkheid. 
We mogen verder bouwen op het fundament dat Jezus heeft gelegd. We zijn gezegend, gered, gereinigd, geheiligd en gerechtvaardigd. 

We werken dan niet om Gods goedkeuring of acceptatie te winnen maar gaan dan leven vanuit de overwinning die Christus heeft behaald. Hij geeft ons de wapenrusting om stand te houden in deze wereld. Hij schenkt ons Zijn rechtvaardigheid, vrede, bereidvaardigheid en geloof. Met welke materialen bouwen wij? Zijn het de vruchten en gaven van de Geest, materialen die eeuwigheidswaarde hebben (goud, zilver en kostbaar gesteente) of bouwen we met tijdelijke en zinloze materialen (hout, hooi en stro)? Het is maar net op welke akker we zaaien. Op de akker van de Geest of de akker van ons vlees. (Galaten 6:8) en zo mogen we schatten in de hemel verzamelen. Door Gods liefde en genade te laten regeren. De liefde die nooit vergaat. Dat is de grootste schat. 

Jezus, niet mijn eigen kracht,
niet het werk door mij volbracht,
niet het offer dat ik breng,
niet de tranen die ik pleng,
schoon ik om mijn zonden ween,
kunnen redden, Gij alleen.

Zie, ik breng voor mijn behoud
U geen wierook, mirr’ of goud;
moede kom ik, arm en naakt,
tot de God, die zalig maakt,
die de arme kleedt en voedt,
die de zondaar leven doet!
(Vaste Rots JdH 283)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...