zaterdag 28 januari 2023

Wandelen met God

 "Want zoals de hemel hoger is dan de aarde, zo zijn mijn wegen hoger dan jullie wegen en mijn gedachten hoger dan jullie gedachten." (Jesaja 55:9)

Aan het begin van het jaar heb ik altijd de neiging om een balans op te maken. Als ik naar het oude jaar kijk zie ik wat ik moeilijk vond en wat de mooie momenten waren. Als ik naar het nieuwe jaar kijk zie ik zaken waar ik naar uit- of tegenop zie. De cyclus herhaalt zich en tegelijkertijd zal het helemaal anders zijn. We weten niet wat de toekomst brengen zal en dat maakt het soms een beetje eng. We hebben immers niets in de hand. Toch mogen we met vertrouwen naar de toekomst kijken...want

1. God heeft al lang gezien wat ons overkomen zal en niets komt voor Hem als een verrassing. We zien dat als God Mozes roept om naar de Farao te gaan, Hij wist al dat Mozes zich niet geschikt voelde omdat hij geen goede spreker was. Voordat Mozes ging  tegenstribbelen was de oplossing al onderweg.

Maar Mozes zei: ‘Neemt U mij niet kwalijk, Heer, stuur toch iemand anders, wie U maar wilt.’ Nu werd de HEER kwaad op Mozes. ‘Je hebt toch een broer, de Leviet Aäron?’ zei Hij. ‘Ik weet dat hij welbespraakt is. Hij is al naar je onderweg en zal blij zijn je te zien. (Exodus 4:13-14)

2. God zal datgene dat ons overkomt ten goede keren en tot Zijn doel komen. Misschien niet het doel dat wijzelf voor ogen hebben. Toch mogen we weten dat onze Vader ons geen stenen voor brood geeft. God vervult niet al onze wensen maar wel al Zijn beloften! Als we kijken naar het leven van Jozef zien we vele tegenslagen. Hij wordt verkocht als slaaf en komt ten onrechte lange tijd in de gevangenis. Toch blijft hij op God vertrouwen. Uiteindelijk kan hij zeggen dat het God zelf was die hem vooruit gestuurd had om zijn familie te redden. 

"Maar weest nu niet verdrietig en ziet er niet zo ontsteld uit, omdat gij mij hierheen verkocht hebt, want om u in het leven te behouden heeft God mij voor u uit gezonden." (genesis 45:5)

3. Het is geen vergissing! Ons plan B is soms Gods plan A.  Dingen gaan soms anders dan wij hadden gedacht of gehoopt. We kunnen zelfs denken dat het helemaal de verkeerde kant op gaat. God neemt soms een omweg, omdat hij weet welke dingen wel en niet goed voor ons zijn. Hij kent ons. Denk aan het volk Israël in de woestijn. Er staat:

"Toen de farao het volk had laten vertrekken, leidde God hen niet langs de weg die door het gebied van de Filistijnen loopt, ook al was dat de kortste route. God dacht namelijk: Als ze strijd moeten leveren, konden ze weleens spijt krijgen en teruggaan naar Egypte. Daarom liet Hij het volk een omweg maken en door de woestijn naar de Rietzee trekken." (exodus 13:17-18)

4. Met Gods kracht en genade zul je alles kunnen dragen wat op je pad komt. Er kunnen je verschrikkelijke dingen overkomen maar je mag vertrouwen dat God precies op dat moment de juiste kracht zal geven om het aan te kunnen. Hij zal met de verzoeking ook de uitkomst bieden. Ik moet denken aan Corrie ten Boom die zei: "'Er is geen put zo diep, of Gods eeuwige armen zijn nog dieper. Ja ze zijn onder ons!"

"U hebt geen beproevingen te doorstaan die niet voor mensen te dragen zijn. God is trouw en zal niet toestaan dat u boven uw krachten wordt beproefd: hij geeft u mét de beproeving ook de uitweg, zodat u haar kunt doorstaan." 

5. God is er bij. God is geen tovenaar die alle problemen voor ons oplost. Hij is een goede Herder die voor ons uitgaat en naast ons wandelt. Hij wil ons leiden op de goede weg. Hij weet wat je meemaakt. We mogen wandelen met God. Hij is met ons alle dagen van ons leven tot aan de voltooiing van deze wereld.

"Al gaat mijn weg door een donker dal, ik vrees geen gevaar, want U bent bij mij, uw stok en uw staf,
zij geven mij moed." (psalm 23:4)

Dus wees niet bang. Je mag aan Zijn hand ook dit jaar weer met vertrouwen tegemoet zien. Hij leidt ons op Zijn weg. We zijn bestemd om in deze wereld het evenbeeld te worden van zijn Zoon. Een licht in deze donkere wereld.

"Boven ons zijn Zijn vleugelen waar wij een toevlucht vinden (psalm 91:4) 
Onder ons zijn eeuwige armen (Deuteronomium 33:27)
Rondom ons de Engel des Heren die 'Zich legert rondo wie Hem vrezen en hen redt (Psalm 34:8)
Van binnen die 'vrede die alle verstand te boven gaat' (Fillipenzen 4:7)"
(A Foreign Devil in China: The Story of Dr. L. Nelson Bell, an American Surgeon in China p. 183)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...