zaterdag 25 februari 2023

stand houden

"Wie zijn leven liefheeft, maakt dat het verloren gaat, maar wie zijn leven haat in deze wereld, zal het bewaren ten eeuwigen leven."
(Johannes 12:25 NBG51)


Een tijdje geleden zag ik een documentaire over een Oekraïense soldaat die aan het front vocht. Hij was Christen en vertelde dat hij niet wilde doden maar dat hij zijn land wil verdedigen tegen de aanvallen van de vijand. Hij ervoer hierbij Gods nabijheid en heeft al verschillende aanvallen wonderbaarlijk overleeft. Zijn leven en zijn sterven vertrouwde hij aan God toe. Hij zei: "je leert bidden. Je doet alles wat menselijkerwijs nodig is en dan kan je alleen maar vertrouwen op Gods bescherming als de aanval begint"

Deze documentaire deed mij denken aan een droom die ik een tijdje terug heb gehad. Ik kreeg een harnas aan en moest de duisternis in gaan om te vechten. In het begin was ik bang maar des meer de vijand aanviel des te sterker ik werd. Tot het punt kwam dat het me niet meer uitmaakte of ik zou leven of sterven. Ik vocht voor iets dat groter was dan mijzelf. Ik zou hoe dan ook overwinnen.
Als we tot geloof komen dan gaan deel uitmaken van een groter geheel. We gaan deel uitmaken van het lichaam van Christus. We richten onze ogen niet langer alleen maar op ons eigen belang, comfort of op op onze omstandigheden. Je leven haten zoals hierboven staat betekent je leven niet meer als het belangrijkste zien, niet meer op de eerste plaats zetten. Ons ik-gerichte denken verandert door een vernieuwing van denken. Gods Geest wil ons leiden naar een leven vol vreugde en vrede die boven alle tijdelijke wereldse vreugde en vrede uitstijgt. Onze zoektocht naar geluk en vrede is in Christus vervuld, Hij heeft ons Zijn gerechtigheid, liefde, vreugde en vrede gegeven, zodat we onze 'handen' vrij hebben om waarlijk lief te hebben, zonder verkeerde egoïstische motieven. Omdat ons ik niet meer in het middelpunt staat maar Christus. 

"Laten we daarbij de blik gericht houden op Jezus, de grondlegger en voltooier van ons geloof: met de vreugde voor ogen die voor Hem in het verschiet lag, heeft Hij het kruis verdragen en de schande ervan aanvaard, en heeft Hij zijn plaats ingenomen aan de rechterzijde van de troon van God." (Hebreeën 12)

We kunnen stand houden omdat de vreugde van God onze kracht is...(Nehemia 8:10) Steeds maar weer onze blik richten op Jezus en niet op onze omstandigheden.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...