zaterdag 4 maart 2023

Wat is Waarheid


"Pilatus dan zeide tot Hem: Zijt Gij dus toch een koning? Jezus antwoordde: Gij zegt, dat Ik koning ben. Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld gekomen, opdat Ik voor de waarheid zou getuigen; een ieder, die uit de waarheid is, hoort naar mijn stem. Pilatus zeide tot Hem: Wat is waarheid?"(Johannes 18:38)

Pilatus geloofde, zoals zo veel mensen, dat er niet zoiets bestaat als absolute waarheid. De waarheid is relatief en afhankelijk van de mens die het gelooft. Meningen worden waarheden en waarheden worden meningen. In onze tolerante maatschappij wordt "de waarheid" met argwaan bekeken. Mensen die beweren de waarheid te kennen worden gezien als onverdraagzaam. Voor deze mensen is geen plaats in de tolerante maatschappij. Ieder heeft zijn eigen waarheid en dat moet toch kunnen. De Bijbel vertelt iets anders.

"En tegen de Joden die in Hem geloofden zei Jezus: ‘Wanneer u blijft vasthouden aan wat Ik zeg, bent u werkelijk mijn leerlingen. U zult de waarheid kennen, en de waarheid zal u bevrijden.’ Wanneer de Zoon u vrij zal maken, zult u werkelijk vrij zijn." (Joh 8:31)

Natuurlijk bestaat in de fysieke wereld zoiets als de waarheid. Er bestaat een meetbare werkelijkheid. Maar zeggen dat het niet uitmaakt wat je gelooft en ieder maar zelf moet geloven wat hij wil is raar. Want ook hierin is er maar één waarheid mogelijk. Want religies spreken elkaar tegen. Het zijn niet verschillende wegen naar dezelfde God. Ze hebben andere God en mensbeelden die niet allemaal tegelijk waar kunnen zijn. (Het verhaal van de olifant en de blinden gaat hier dus niet op.)


De Bijbel vertelt dat de waarheid bestaat! De waarheid is dat de waarheid gekend kan worden.

‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven,’ antwoordde Jezus, ‘Ik ben de enige weg tot de Vader. Als jullie Mij kennen, zullen jullie ook mijn Vader kennen. Van nu af aan kennen jullie Hem, want jullie hebben Hem gezien.’  (Johannes 14:6)

De Bijbel zegt bijvoorbeeld dat we niet door onze goede werken of religieuze daden in Gods heilige nabijheid kunnen komen. We kunnen de hemel niet verdienen zoals andere religies beweren. Andere religies maken de mensen wijs dat ze in eigen kracht of met behulp van religieuze handelingen wel in Gods nabijheid kunnen komen. De Bijbel zegt dat dat onmogelijk is. Niemand is rechtvaardig en heilig genoeg.

"Want ieder mens heeft gezondigd en loopt de heerlijkheid van God mis, maar worden kosteloos gerechtvaardigd uit zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus." (Romeinen 3:23)

Om stand te houden in deze wereld moeten we ons omgorden met de waarheid over wie God is en wie wij zelf zijn in elke situatie van ons leven. 



2 opmerkingen:

  1. De waarheid van Gods Woord tegenover de leugen, dat is de juiste weg bewandelen. Gods volk gaat ten gronde door gebrek aan kennis. Sinds mijn bekering is Gods Woord een leidraad en wegwijzer. De waarheid maakt vrij. Mooie blog, veel zegen@

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Amen Gods Woord is de waarheid waarmee wij de leugen kunnen ontmaskeren.2 Timotheüs 3:16 HSV
    Heel de Schrift is door God ingegeven en is nuttig om daarmee te onderwijzen, te weerleggen, te verbeteren en op te voeden in de rechtvaardigheid.
    Dank je voor deze mooie aanvulling.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...