woensdag 14 november 2018

Christelijke vrijheid


Een christen is in vrijheid heer van alle dingen en niemands onderdaan en een christen is in dienstbaarheid knecht van alle dingen en ieders onderdaan.(Luther)

Een tijdje geleden werd over over deze stellingen van Luther een preek gehouden. Christelijke vrijheid is een schijnbare tegenstelling. Luther haalt hier waarschijnlijk Paulus aan die zegt iets soortgelijks in 1 kor 9:19 Waar het gaat over de christelijke vrijheid: "Want hoewel ik vrij sta tegenover allen, heb ik mij allen dienstbaar gemaakt..." 

We worden bevrijd van zonde oordeel en de dood en ontvangen genade vrijheid en eeuwig leven. Een intieme relatie met onze Hemelse Vader. We komen tot ons doel en zijn werkelijk vrij gemaakt. Vrij van ons ik-gerichte leven. We zijn een nieuwe schepping in Christus.

Opdat wij waarlijk vrij zouden zijn, heeft ​Christus​ ons vrijgemaakt. Houdt dus stand en laat u niet weder een slavenjuk opleggen. We hebben een vrijheid ontvangen die we moeten bewaken door niet meer te proberen om door de wet of werken aan Gods genade te komen. Wat berooft ons van de vrijheid?

De gedachte dat het leven maakbaar is?
Het oordeel van mensen?
Zonde die ik zelf wil dragen terwijl christus jouw zonde droeg?
Slavernij van je eigen verlangens? 

We moeten dit alles uit handen geven en ons toevertrouwen aan God, dat is de werkelijke vrijheid. Het is een vrijheid tot...

Het christus willen worden voor de ander. Van binnenuit willen wat Christus wil. Hij, die het willen als het werken in ons werkt. Het is niet mijn geloof maar Gods werk die mij werkelijk vrij maakt tot. Maar voor velen blijft het geloof een religie van goede werken. Maar pas op voor de vasthoudendheid aan je eigen overtuiging. Het is gemakkelijker om een fanaticus te zijn die vasthoudt aan zijn overtuiging dan een gelovige ziel, die vertrouwt op zijn Hemelse Vader.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...