maandag 10 juni 2013

Angst en Vertrouwen

 Angst wordt net als woede bestempeld als een negatieve emotie.  Terwijl ze dat van oorsprong niet zijn. Angst is bedoeld om ons te beschermen tegen gevaar en woede is er om in opstand te komen tegen onrecht. Maar als je emoties de vrije teugel laat dan zijn het net wilde paarden die op hol slaan. Ze kunnen je denken negatief beïnvloeden als ze los komen te staan van de werkelijkheid.

Nog vervelender is als angst zonder aanleiding je  ineens te pakken neemt. Dan heb ik het over paniekaanvallen. Ik heb ze vroeger gehad en ben er gelukkig overheen gegroeid. Toen ik midden twintig was durfde ik een jaar lang de straat niet meer op. Stukje bij beetje moest ik leren dat er niks gebeurde ook al voelde ik nog zo'n paniek (duizelig, warrig, wazig zien, hartkloppingen, doof gevoel) Ik moest leren om niet te vluchten en dat is zo moeilijk als je, je zo beroerd voelt.


Angst. Het kan me beheersen. Ook nu nog, al zijn de lichamelijke verschijnselen onder controle. Misschien komt dat ook wel omdat ik zoveel kan piekeren. Raar woord eigenlijk, piekeren of prakkezeren. Te lang de verkeerde kant op fantaseren zegt een spreuk van Loesje.

Negatief fantaseren dus. Ik ben daar al heel bedreven in. Vooral nu ik twee ondernemende jongens heb is dat fantaseren enorm toegenomen. Gaan ze naar het zwembad dan zie ik beelden van auto ongelukken en verdronken jongetjes op de bodem van het zwembad. Bezorgdheid is jezelf kwellen met beroerde gedachten en je bereikt er niets mee. Heel vaak maak ik me bezorgd om zaken waar ik zelf niks aan kan doen, dingen die buiten mijn controle vallen. En ik probeer er wel controle over te krijgen. Maar angst is een slechte raadgever. Het maakt soms dat we dingen gaan doen die verkeerd kunnen uitpakken.

Een klein voorbeeldje: Uitkijken roepen naar de kinderen waardoor ze naar jou gaan kijken in plaats van de steen voor de fiets waardoor ze toch een flinke smak maken die je nou juist wilde voorkomen...Kijk maar eens naar de vele verhalen uit de bijbel waarin angst als raadgever werd gebruikt. We proberen de situatie te manipuleren terwijl we er eigenlijk geen grip op hebben.

 Daarom zeg ik jullie: maak je geen zorgen over jezelf en over wat je zult eten of drinken, noch over je lichaam en over wat je zult aantrekken. Is het leven niet meer dan voedsel en het lichaam niet meer dan kleding? Kijk naar de vogels in de lucht: ze zaaien niet en oogsten niet en vullen geen voorraadschuren, het is jullie hemelse Vader die ze voedt. Zijn jullie niet meer waard dan zij?  Wie van jullie kan door zich zorgen te maken ook maar één el aan zijn levensduur toevoegen? 


 
Eigenlijk is bezorgdheid en angst een eeuwenoude list van de slang: Dat God het goede aan Zijn kinderen onthoudt, dat God ons niet echt helemaal liefheeft. Dat God de situatie niet helemaal in de hand heeft

Maar God heeft een positief plan met ons leven. Hij geeft een hoopvolle toekomst. Hij kent en doorgrond ons en geeft ons dagelijks genoeg. Niets kan mij scheiden van Zijn Liefde, niet de dingen van vandaag en niet de dingen van morgen. Hij is met ons al de dagen van ons leven en Hij zal alles ALLES doen meewerken ten goede. Vertrouw! Laat je vreugde en vrede niet roven.

Stop de verkeerde gedachten en ga staan op de beloften van God. Vul je met Zijn Woorden:
  
  • Wees niet bang, want ik ben bij je, vrees niet, want ik ben je God. Ik zal je sterken, ik zal je helpen, je steunen met mijn onoverwinnelijke rechterhand. (Jes 41:10)
  • Zie, God is mijn heil, ik vertrouw en vrees niet, want mijn sterkte en mijn psalm is de HERE HERE, en Hij is mij tot heil geweest. (Jes 12:2)
  • Gij zijt nabij ten dage, dat ik U aanroep, Gij zegt: Vrees niet (Klaagliederen 3:5)
  •  Er is in de liefde geen vrees, maar de volmaakte liefde drijft de vrees uit; want de vrees houdt verband met straf en wie vreest, is niet volmaakt in de liefde. (1 Joh 4:18)
  •  Zelfs al ga ik door een dal van diepe duisternis,ik vrees geen kwaad,want Gij zijt bij mij; (Psalm 23) 
 
Gij omgeeft mij van achteren en van voren
en Gij legt uw hand op mij.
Het begrijpen is mij te wonderbaar,
te verheven, ik kan er niet bij. 
 
VERTROUW
 





1 opmerking:

  1. Mooi geschreven, Diane
    Ik ga er eens over na denken, want wat je schrijft is tot op bepaalde hoogte wel herkenbaar. En Loesje blijft leuk!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...