donderdag 6 juni 2013

Nog even een terugblik, Opwekking



Het is al weer even geleden maar toch nog even over bloggen. Het pinksterweekend hebben we met het gezin doorgebracht in Biddinghuizen.  De pinksterconferentie Opwekking.




In 1995 ging ik voor het eerst naar Opwekking. Tot 2000 ben ik elk jaar heen gegaan en elk jaar waren er meer mensen. Na ons trouwen zijn we nog 1 keer een heel weekend geweest. Nu kwam het zo uit dat we dit jaar weer eens heen konden gaan. De kinderen zijn nu wat ouder en dat maakt het wat makkelijker. We zijn met één kleine tent op pad gegaan. Zou dat wel goed gaan...? We waren op tijd maar toen we aankwamen was er geen plek meer op camping en mochten we met onze tent op het parkeerterrein gaan staan.
Tip! voor de volgende keer sluit je bij een groep aan!!! Maar ondanks de vreemde plek waar we kwamen te staan en het donkere regenachtige weer hebben we heerlijke dagen gehad.






Na het eten gingen we naar de dienst. Door de preek van Henk Stoorvogel voelden we ons gelijk welkom. Wat heb je er voor over om Jezus te ontmoeten. Wat een humor heeft die jongen. Zelfs de kinderen genoten van zijn preek. Het ging over de wonderbare spijziging. God geeft ons brood en een toetje. Brood en Vis. Hij maakte de vergelijking met het kleine knaapje die alles gaf wat hij (5 broden en 2 vissen) had en Jezus die alles gaf. Het Levende Brood. 5000 mensen die waren gekomen om Jezus Leven (thema) Ik las eerder uit Johannes 10:10  "Ik ben gekomen, opdat zij leven hebben en overvloed". De preek sloot dus helemaal aan waar ik mee bezig was.  En dat heb ik ook de rest van de diensten ervaren. Zo mooi dat God ieder weer heel persoonlijk geeft wat nodig is.




Kees Goedhart sprak over het Leven vanuit de Boom des Levens en niet meer vanuit de Boom van goed en kwaad. Vertrouw op de HEER met heel je hart, steun niet op eigen inzicht. en Ron van der Spoel die sprak over de diepste motivatie om je gave van de Geest te gebruiken, om God en je medemens te dienen en die diepste motivatie dat is de Liefde. 1 Korintiërs 13 wordt vaak aangehaald bij trouwerijen maar deze tekst is puur bedoeld als waarschuwing hoe de gaven in de gemeente gebruikt dienen te worden. Dien uit Liefde en niet omdat je moet of goed voelt want dan heeft het geen enkele waarde.





Ook de kinderen hebben een fijne tijd gehad. We voelden ons echte survivallers. Daniël onze jongste zoon kreeg gelijk een vriendje. Een jongetje dat naast ons kwam te staan. Het hele weekend zijn ze met elkaar opgetrokken. Er reden Riksja als pendeldienst. We waren Daniël kwijt en na lang zoeken s zagen we hem ineens voorbij komen in ... een Riksja.





Hij vertelde dat hij al 16 keer heen en weer was geweest....Ja dat is niet de bedoeling.
De kinderdiensten waren volgens de jongens wel een beetje kinderachtig maar toch hoorde ik af en toe dingen dat ik dacht: Ha, het heeft je toch wat gedaan. Ze hebben ook een workshop gevolgd over "De onzichtbare wereld". Ze hebben er in ieder geval wat van opgestoken. Ze leerden: "met Christus ben ik geborgen in God" Hierbij je duim in je vuist en dan de andere hand om de vuist leggen. Jezus is sterker dan het kwaad!






Voor een buitenstaander is het woord opwekking zo'n raar woord. Wat wordt er dan opgewekt (energie of zo?) of moet je er opgewekt van worden? Deze vragen had ik ook toen ik voor het eerst van opwekkingsliederen hoorde. Mijn vriendin legde uit dat het ging om een verlangen naar een Geestelijke Opwekking. Dat mensen die nog nooit van Evangelie hadden gehoord door de Geest van God wedergeboren zouden worden. Dat mensen echt tot Leven zouden komen.


Ik heb gemerkt dat ik door Opwekking erg bemoedigd wordt. Met zoveel mensen uit alle geledingen en alle delen van het land samen zingen, samen luisteren naar fijne preken. Heb ik het nodig? Nee, ik heb deze conferentie niet nodig. Ook thuis kan ik God ontmoeten tijdens een wandeling met de hond maar het is wel bemoedigend. Ook was het fijn om zo samen met het gezin op pad te zijn. Samen...Ja dat is volgens mij het sleutelwoord. Samen in de Naam van Jezus..

1 opmerking:

  1. Wat heb ik genoten van je verslag, dank je wel hier voor. Fijn dat jullie weer eens konden gaan en zo een bemoediging gehad hebben. Zo een bevestiging en vooral... er zijn met elkaar!.
    Veel liefs en zegen
    Wil

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...