woensdag 27 juni 2012

Kattekwaad

Wat kunnen kinderen verschillend zijn. Onze twee zonen zijn gewoon tegenpolen. De oudste heeft prachtige helderblauwe ogen, de jongste kijkt met diep donkerbruine kijkers de wereld in. Mag de één graag lezen, de ander is het liefst de hele dag buiten. De ene introvert, de ander extravert. Maar aan beide heb ik mijn handen vol. Toen we hier pas kwamen wonen was de jongste 2 jaar en ging al gelijk op onderzoek uit wat resulteerde in een groot hek om de tuin.

We wonen in een buurt waar iedereen gewoon bij elkaar binnenloopt. Ik was Daniël dan ook regelmatig kwijt. Op een dag kwam hij thuis met de mededeling: "Buurvrouw slot daan." Tja zou ik misschien ook doen als 't kereltje om de haverklap binnenkwam. Maar wat bleek...hij had de buurvrouw opgesloten in haar tuin toen ze de was aan het ophangen was.

Wat beide jongens allebei graag doen is tekenen. Jonathan de oudste doet dat netjes op papier. Daniël tekent het liefst op zijn bed en de muren en zelfs op het behang van opa en oma. Nu trakteren we schoonvader elk jaar op een mooie fotokalender, die over de vlek kan hangen, want van oma mocht het kunstwerk niet van de muur. Nou ja, het was met pen en het wilde er gewoon niet af.

 Ik had gedacht dat Daniël het tekenen een beetje afgeleerd had maar nu heeft hij me toch echt verrast. Nog maar net van bed slofte ik de kamer in en zag Daniël met glanzende ogen staan. Ik zei: "Ja, zeg het maar wat is er gebeurd." Jonathan vertelde dat Daniël met een oranje spuitbus de buitenmuur had verfraaid met zijn waardering voor Oranje. Ik was gelijk wakker en stoof naar buiten. NEE...oh nee. Daniël kwam naast me staan en vroeg een beetje onzeker of ik het dan niet mooi vond. Nou ja wel mooi op een stuk papier maar toch niet op een huis. Gelukkig kon ik dit kunswerk wel van de muur af krijgen.











Zoals ik al zei onze jongste zoon is een buitenkind en om ons huis zijn allerlei slootjes en watertjes. En hoe vaak ik ook zeg niet bij de sloot. Daniël komt regelmatig onder de modder thuis. Een tijdje geleden ging Daniël spelen bij een oma van een vriendje. Ze belde me op want haar vriendin had gezien dat er kinderen in het vijverkunstwerk bij het dorpshuis aan het zwemmen waren...? Met kleren aan. Ik op de fiets erheen en werd enthousiast begroet door mijn zoon en zijn vriendje. "Kijk eens mam ik ben helemaal nat". Ik zag de mensen hoofdschuddend en gniffelend voor hun ramen staan. Gauw Daniël achterop en naar huis. Tjonge jonge dat verzin je toch niet. Gelukkig kan ik de humor er wel van inzien en achteraf kan ik er wel om lachen . Ik laat hem in ieder geval wel zelf zijn kleren wassen. Hoe gaan jullie om met kattekwaad en zit er ook zoveel verschil tussen de kinderen?


Ik kom thuis en zie dit voor de deur liggen.

1 opmerking:

  1. Heel verschillend, ja, dat kunnen je kinderen zijn. Heb er ook ervaring mee. Heel mooi om te zien. Soms wel lastig omdat je dezelfde regels zou willen aanhouden.
    Herkenbare foto's!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...