zaterdag 7 april 2012

De goede week

 
 
De lijdensweek ook wel de goede week. Samen met de kinderen zijn we doormiddel van symbolen op weg naar Pasen.
We zijn zondag begonnen met Palmpasen. Na het eten spreidde ik een kleed over de tafel en legde er een groot houten kruis op. Ik vertelde de kinderen dat we samen op weg zijn naar Pasen.

 

 
  1. Zondag. Deze dag legde ik een tak van een groene conifeer met de tekst uit Zacharia 9:9 Kijk Uw Koning komt bekleed met gerechtigheid en zege. Nederig komt hij aanrijden op een ezel,op een hengstveulen, het jong van een ezelin.
  2. Maandag. Deze dag legde ik een glas met muntstukken en 'edelstenen'. Het verhaal van tempelreiniging. Mattheüs 21:10“Mijn huis moet een huis van gebed zijn,” maar jullie maken er een rovershol van!
  3. Dinsdag. Deze dag legde ik een eierdopje met grond en zaadjes met de tekst uit Johannes 12: 24 Waarachtig, ik verzeker u: als een graankorrel niet in de aarde valt en sterft, blijft het één graankorrel, maar wanneer hij sterft draagt hij veel vrucht.
  4. Woensdag. Deze dag legde ik een kruikje op het kruis met de tekst uit Johannes 12: 3Maria nam een kruikje kostbare, zuivere nardusolie, zalfde de voeten van Jezus en droogde ze af met haar haar. De geur van de olie trok door het hele huis. 
  5. Donderdag. Deze dag legde ik een rood geverfd glas op het kruis met het verhaal van het laatste avondmaal.
  6. Vrijdag. Goede vrijdag. Het kruis stond van het begin al in het kruis gestoken maar nu deed ik er een tekst op uit Openbaringen 5: 9 Want u bent geslacht en met uw bloed hebt u voor God mensen gekocht  uit alle landen en volken, van elke stam en taal. We vierden Sabbat.
  7. Zaterdag. Stille zaterdag. We leggen niets neer.
  8. Zondag. Er staat een kaarsje aan die we zondag aan gaan steken. Jezus is waarlijk opgestaan.

3 opmerkingen:

  1. Kwam via via op je blog, wat heb je de Stille week mooi weergegeven voor de kinderen. Snappen ze de inhoud nu zo'n beetje?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Diane, kwam via mn eigen blog op die van jou. Ik heb ook een hoekje op de kachel ingericht. Een kruikje , houten kruisje, bosje oranje bloemen in gouden kannetje en een wijnglas. Kinderen houden er toch van als je iets visueel maakt;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vorig jaar hebben we hetzelfde gedaan en ze weten nu ongeveer waar de symbolen voor staan. Ik zet bijvoorbeeld de kruik neer en vraag welk verhaal ik zal gaan vertellen en meestal raden ze het in één keer goed. We lezen na het eten toch al een stukje uit een bijbelscheurkalender en op deze manier maak je het nog leuker. Ik heb het kruis net opgeruimd en nu het kleine kruisje, de kaars, de zaadjes met stenen en bloemen in een schaal op tafel gezet zodat ze nog even een tijdje terug kunnen denken aan Pasen.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...