maandag 23 april 2012

Opruimentips van Flylady

Vandaag weer een HBD dag. House blessing day. De meeste tijd  in het huishouden zit in het opruimen. Ik heb wat tips van Flylady die mij erg hebben geholpen bij het opruimen.
Zorg bijvoorbeeld dat alle grote oppervlakten zoals je tafel of aanrecht opgeruimd zijn. Je bed opmaken zorgt ervoor dat het in de slaapkamer 80% opgeruimder uitziet. Zorg dat al je spullen een huisje hebben. Dit betekent dat je voor alles een vaste plek is waar het hoort te liggen. Je ziet bij mij kan het ook wel wat netter. Overal staat wat.




Flylady heeft 3 manieren van opruimen:

-Brandjes blussen (hot spots)
-Eén bepaalde kamer opruimen binnen bepaalde tijd (decluttering)
-27 dingen weggooien (de 27-fling-boogie)

Brandjes blussen:
Rommel opruimen is net als een brandjes blussen. Als je de rommel niet opruimt is het net als een als een brandje, dat het huis overneemt als je er geen aandacht aan wordt besteed. Als je een kamer binnenloopt, is een brandje het eerste wat je ziet. Je ogen kunnen het niet ontwijken .Als je deze plek niet bijhoudt, dan groeit het brandje en neemt uiteindelijk de hele kamer over en dan ziet het hele huis er rommelig uit.
Gedurende de afgelopen jaren is mijn brandje verschoven. Toen ik nog een kind was, was het de stoel in mijn slaapkamer. Ik stapelde alles op tot het plafond. Ik heb nu 2 brandjes in mijn huis: de eetkamertafel en het
logeerbed. De eetkamertafel is een plek waar we de post en andere paperassen neerleggen.

Oke, de stapel ligt er pas sinds gisterenavond, maar als ik het niet gelijk vanochtend opruim, dan komen er alleen maar meer spullen bij. TROEP TREKT TROEP AAN. Het logeerbed is precies hetzelfde. Ik gebruik het om spullen op te leggen die geen eigen plek hebben. Heb jij ook van deze plekken die groeien als je er geen aandacht aan besteedt? Ziet de rest van de familie deze plekken als plekken waar ze spullen neer kunnen leggen als ze geen zin hebben om ze op te ruimen? Het is ons werk om deze brandjes te blussen.
Ruim de stapel op en vind de ruimte eronder. Blus het brandje voordat het een bosbrand wordt! Dit doe ik 2 x 5 minuten per dag.



Eén bepaalde kamer opruimen
1) Bedenk hoe vaak en wanneer je wilt opruimen. (Ik ruim bijvoorbeeld 15 minuten één bepaalde kamer per dag). Doe elke dag een klein beetje en gebruik een timer. Wees gewaarschuwd het kan verslavend zijn! Als je begint met opruimen, wil je doorgaan als een razende Roeland! Maar put jezelf niet uit! Doe elke keer een klein beetje. Het hele huis kan je niet in 1 dag opruimen maar het lukt je wel in kleine stukjes.
2) Materialen die je nodig hebt bij het opruimen: Je hebt nodig vuilniszakken (milieuzak voor plastic), doos of dozen. De doos gebruik je voor de spullen die niet in de kamer horen maar opgeruimd moeten worden.
3) Zet je timer: op 1 uur (of 30, 15 of 10 minuten - het maakt niet uit hoe lang). Werk zo snel als je kan en haal niet meer spullen te voorschijn dan je kan opruimen in de tijd die je voor jezelf gesteld hebt. Dit betekent dat je 1 lade, 1 kast (of 1 plank), 1 mand tegelijkertijd doet. Niet alles tegelijk!
4) Begin bij de ingang van je kamer: Werk daarna met de klok mee. Sla niets over. Wat er aan de beurt is, doe je.
5) Opruimen!: Doos en vuilniszak aan je voeten, de stofdoek in je broekband, begin met het uitruimen en wegdoen van spullen die er niet horen. Stop vuilnis in de vuilniszak en spullen die in een andere kamer thuishoren in de opruimdoos. Maak je er niet druk over dat je daar geen plaats hebt om het op te ruimen. Als je klaar bent, heb je dat wel. Dat is een belofte van Flylady.
6) Wat op te ruimen?
Dingen die je jezelf af moet vragen als je aan het opruimen bent:
- Houd ik hiervan?
- Heb ik het het afgelopen jaar gebruikt?
- Is het eigenlijk rotzooi?
- Heb ik er 1 die beter is?
- Heb ik er echt 2 nodig?
- Heeft het sentimentele waarde waardoor ik ervan houdt?
- Of bezorgt het me schuldgevoelens en wordt ik er droevig van?
Maak de kamer vrij van spullen die je niet laten GLIMLACHEN.
8) Gooi het afval weg!: Doe het gelijk in de kliko of ergens anders waar je het vuilnis bewaard. En pak een nieuwe  ga door met vliegen totdat de timer gaat.
9) Opruimen: Als de opruimdoos vol is, pak de doos op en ren het huis ronden zet de spullen in de kamer waar ze thuishoren. Als je plaats hebt in die kamer waar het thuishoort, zet het daar dan gelijk neer. Als je klaar bent met opruimen, heb je voor alles een plaats en staan de spullen daar dan ook.
10) De timer gaat: als de timer gaat, ruim je alle dozen op, maar eerst maak je ze allemaal leeg. Werk zo snel als je kan!

27-fling-boogie
Dit is ook een handig hulpmiddel. Je pakt een vuilniszak en kijkt de kamer rond. Maakt niet uit welke kamer en zoek 27 dingen die je weg moet gooien en dan stop je. Een dopje, papiertje, lege zeepfles, etc, etc. Ik geef die opdracht ook wel eens aan mijn kinderen. Waarom 27? Tja gewoon een grappig getal. En als je langer bezig bent wordt het getal van gevonden rommel steeds kleiner.

En bij dit alles: Wees niet te perfectionistisch.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...