woensdag 11 april 2012

Schoonmaakkriebels

Heerlijk, de zon schijnt. Tijd om weer te beginnen met de voorjaarsschoonmaak. Vroeger vond ik schoonmaken vreselijk maar als je het een beetje bijhoudt valt het allemaal reuze mee. Ik ben een groot warhoofd maar met Flylady heb ik routine in het huishouden gekregen. Het is nodig tijd dat ik me weer meer bezighoudt met flyen.

Hebben jullie wel eens gehoord van Flylady http://www.flylady.net.
Fly staat voor Finally loving yourself . Als je van jezelf houdt zorg je ook beter voor jezelf en andersom. Vooral wij als geliefde dochters van onze Hemelse Vader.

Flylady is een site om routine te krijgen in je huishouden. Al jaren volg ik het programma. Je moet jezelf verschillende routines aanleren. Ochtend, middag en avondroutines en weekroutines. Al deze klusjes duren niet meer dan een kwartier en daarvoor gebruik je een wekker. Lekker muziekje erbij http://www.grootnieuwsradio.nl/luisteren   en maak het leuk.
.
Mijn dagroutine is:

's Ochtends alle bedden rechtleggen en in alle slaapkamers troepjes opruimen. Als je 's ochtends naar de wc bent geweest. De wc's schoonmaken met hygienisch doekje. Hetzelfde geldt voor de badkamer, je bent toch in de badkamer en neemt ook even de wastafel af. (Dit heet swish en swipe). Je tot je schoenen aan toe aankleden. De hotspots blussen=Stapeltjes troep opruimen. In de agenda kijken. Afwassen en wasmachine aanzetten.

's Middags Na het eten gelijk afwassen, weer hotspots blussen en alvast over het eten van vanavond nadenken. Was ophangen.

's Avonds Na het eten gelijk weer afwassen en koffiezetapparaat klaarzetten, Aanrecht en gootsteen laten glimmen (shine your sink= dan sta je morgen prettiger op) Kleren klaarleggen voor morgen, in de agenda kijken en op tijd naar bed.


Naast een ochtend, middag en een avondroutine wordt er elke week wordt een andere zone in het huis aangepakt.

Zone 1:Hal en eetkamer
Zone 2:Keuken
Zone 3:Badkamer en 1 andere kamer
Zone 4:Ouderslaapkamer
Zone 5:Woonkamer

 De hele week ben je dus bezig in die zone en krijg je per e-mail een taak die je in die zone moet uitvoeren. Deze week zijn we bezig in zone 2: de keuken. Maandag het aanrecht grondig afgenomen en gister de pedaalemmer grondig gereinigt met een sopje. Vandaag met een tandeborstel de kraan en gootsteen te lijf (eh, heb ik nog een oude tandenborstel) Morgen de grote apparaten te lijf met sop en vrijdag de keukenvloer dweilen.  Elk klusje duurt ongeveer een kwartiertje.

Dit alles naast mijn eigen wekelijkse routine.
Maandag is HBD= HouseBlessingDay=stofzuigen, stoffen, dweilen, deuren en spiegels poetsen, tijdschriften en papieren opruimen, vuilnisbakken legen. (elk onderdeel 10 minuten)
Dinsdag: Vrije dag en planten verzorgen of tuinwerk, strijken.
Woensdag: Zonedag extra poetswerk in de zone van die week en koelkast schoonmaken (elke week met een doek er doorheen en wegdoen wat niet goed is)
Donderdag: Boodschappendag en andere buitenhuisklusjes rekeningen betalen, post, verjaardagkadootjes bibliotheekboeken etc
Vrijdag: auto en handtas uitmesten, papieren opruimen.

Het lijkt een hele klus maar het valt heel erg mee.
Er is ook een Nederlandse site. Hierdoor krijg ik alle berichten van Flylady in het Nederlands.
http://groups.yahoo.com/group/FLYingIntheNetherlands/
http://groups.yahoo.com/group/FITNreminders/










3 opmerkingen:

  1. Dank je wel. Ik ben een zeer chaotische mama. Misschien is dit iets voor mij.

    Wat is je blog mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank voor alle complimenten. Ben met deze blog begonnen toen weblog.nl ging verhuizen en al mijn berichtjes waren verdwenen. Blogspot heeft meer mogelijkheden en die probeer ik ten volle te benutten.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...