donderdag 5 april 2012

Pesach- Pasen

Witte donderdag




Vorig jaar met de jongens Pesach gevierd met een Sedermaaltijd. Het is zo mooi om te ontdekken dat niet alleen de Bijbel maar ook de gebruiken en vieringen van het Joodse volk een heenwijzing is naar het werk van Jezus. Ook hierin vinden we heilsfeiten terug. Zoals ook in de bijbel staat in kolossenzen 2:17 Ze zijn een schaduw van de dingen die moeten komen; de werkelijkheid zelf is Christus.
In de Sedermaaltijd gedenkt het Joodse volk de bevrijding uit Egypte. De bevrijding uit de slavernij. Er worden tijdens de maaltijd 4 glazen wijn (druivensap bij onze viering) gedronken.
  1. Het eerste glas aan het begin van de maaltijd staat voor heiliging. Ik zal u leiden…uit de slavernij van de Egyptenaren.
  2. Het tweede glas staat voor verlossing. Ik zal u verlossen…uit het slavenhuis. Deze wijn wordt na het verhaal gedronken. Bij elke plaag die genoemd wordt laten we een druppel vallen. (Bloed, kikkers, luizen, vliegen, veepest, builen, hagel en vuur, sprinkhanen, duisternis en de dood van de eerstgeborenen
  3. Het derde glas staat voor bevrijding. Ik zal u bevrijden…met mijn uitgestrekte arm. Deze wijn wordt na de maaltijd gedronken. Dit is ook de beker die Jezus naam en zei: "dit is mijn bloed, het bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten tot vergeving van zonden"
  4. Het vierde glas staat voor herstel. Ik zal jullie aannemen als mijn eigen volk. En wordt gedronken na de lofprijzing. Jezus dronk dit glas niet. Bij de derde beker zei Hij immers: "Ik zeg jullie: vanaf vandaag zal ik niet meer van de vrucht van de wijnstok drinken tot de dag komt dat ik er met jullie opnieuw van zal drinken in het koninkrijk van mijn Vader.’
Nadat ik had uitgelegd wat de glazen betekenden. Ben ik gaan uitleggen wat het bord betekende. Er lagen 5 voorwerpen op.
  1. Een geroosterd lamsbot dat herinnert aan de tiende plaag. Ik vroeg de jongens of ze wisten wat de deurpost was en vertelde dat de engel van het verderf voorbij ging als hij het bloed van het lam zag. Ik nam de lamsrek mee en deed alsof ik de posten bestreek.
  2. Een ei dat staat voor nieuw leven. Jonathan merkte meteen op dat ons ei niet goed was want onze kippen leggen onbevruchte eieren. Ja heel goed Jonathan. (wijsneus)
  3. Bittere kruiden. Hiervoor heb ik radijsjes op de schaal gelegd. De bitterheid van de slavernij.
  4. Het groene kruid. Peterselie. Herinnert aan de lente. Deze kruiden worden in een kommetje zout water gedoopt. Jonathan raadde het gelijk goed. De tranen van de slaven die zo hard moesten werken.
  5. En dan nog zoete pasta. Dat lijkt wel wat op de klei waarmee de stenen werden gebakken.
Tussen de glazen zitten 3 matzes in een speciaal gevouwen servet. Er wordt een derde brood toegevoegd aan de gebruikelijke twee broden die altijd gegeten worden met Sjabbat. Het brood der smarten en ongerezen brood. De vader de Zoon en de Heilige Geest. De middelste wordt gebroken. De middelaar. Het wordt in een linnen doek gewikkeld en verstopt. De kinderen moesten het ingepakte broodje zoeken. Ook hier zie je het evangelie van Jezus. Gebroken en gewikkeld in doeken 3 dagen verstopt in de aarde.
Het was een wonder hoe goed de kinderen meededen en hoe graag ze alles wilden weten. Ik was er zelf helemaal verbaasd van. Na het allemaal te hebben uitgelegd aten we als pesachmaal pannekoeken.
Ook dit jaar willen we weer de Pesach vieren.

2 opmerkingen:

  1. Mooie uitleg! Heb je ook de grote schoonmaak gehouden vooraf om al het zuurdezem weg te doen en ga je stukjes matzes verstoppen voor de kinderen?

    Wat een leuke header heb je boven je blog!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je. Wat Pesach betreft hebben we alleen de symbolische maaltijd gehouden Een stuk van de gebroken matze heb ik in een servet gewikkeld en verstopt. De kinderen moesten zoeken. Ze vonden het geweldig. Ze kregen als beloning een lekker toetje.

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...