zaterdag 13 april 2019

34. Zacharia, Palmpasen

"Jubel luide, gij dochter van ​Sion; juich, gij dochter van ​Jeruzalem! Zie, uw ​koning​ komt tot u, hij is ​rechtvaardig​ en zegevierend, nederig, en rijdende op een ezel, op een ezelshengst, een ezelinnejong. Dan zal Ik de wagens uit Efraïm en de paarden uit ​Jeruzalem​ tenietdoen, ook de strijdboog wordt tenietgedaan; en hij zal de volken ​vrede​ verkondigen, en zijn heerschappij zal zich uitstrekken van zee tot zee, en van de Rivier tot de einden der aarde." (Zacharia 9)

"En toen zij ​Jeruzalem​ naderden en in Bethfagé bij de ​Olijfberg​ gekomen waren, zond ​Jezus​ twee discipelen uit en zei tegen hen: Ga het dorp in dat voor u ligt, en u zult meteen een ezelin vinden die vastgebonden is, en een veulen bij haar; maak ze los en breng ze bij Mij. En als iemand iets tegen u zegt, moet u zeggen dat de Heere ze nodig heeft, en hij zal ze meteen sturen. Dit alles is gebeurd opdat vervuld zou worden wat gesproken is door de ​profeet, toen hij zei: Zeg tegen de dochter van ​Sion: Zie, uw ​Koning​ komt tot u, zachtmoedig en gezeten op een ezelin en een veulen dat een jong van een jukdragende ezelin is. En de discipelen gingen heen en deden zoals ​Jezus​ hun bevolen had; zij brachten de ezelin en het veulen, en zij legden hun ​kleren​ erop en zetten Hem daarop. En het grootste deel van de menigte spreidde hun ​kleren​ uit op de ​weg​ en anderen hakten takken van de bomen en spreidden ze uit op de ​weg. De menigte die vooropliep en die volgde, riep: Hosanna, de ​Zoon van ​David! Gezegend Hij Die komt in de Naam van de Heere! Hosanna, in de hoogste hemelen!" (Mattheüs 21)

Zacharia's profetie over de komende Koning, de Messias wordt door Jezus vervuld. Nederig rijdend op een ezel. De Vredevorst wordt met gejuich verwelkomd. Nu zal er een nieuwe tijd van vrede komen en de vijanden worden verjaagd. Maar Jezus komt niet om deze menselijke vijanden te overwinnen. Hij rijdt richting het kruis om de werkelijke vijand te verslaan. Werkelijke vrede zal Hij komen brengen, Shalom. Hij geeft niet de afwezigheid van strijd maar brengt de aanwezigheid van God. God wil in ons midden wonen. In ons hart, ons lichaam wordt een tempel van Zijn Heilige Geest. Hij zal ons één maken. Heel maken en met ons zijn alle dagen van ons leven, tot aan de voleinding van de wereld.

"Jubel en verheug u, gij dochter van ​Sion! want zie, Ik kom in uw midden wonen, luidt het woord des Heren, en vele volken zullen te dien dage gemeenschap zoeken met de Here en zij zullen Mij tot een volk zijn, en Ik zal in uw midden wonen."

Jezus op weg naar het kruis. Hij weet wat Hem te wachten staat en Hij weet van het lijden. Het verraad. Ook dat wordt in Zacharia voorzegd. Het loon van Judas op de 'cent' nauwkeurig.

"En ik heb tot hen gezegd: Indien het goed is in uw ogen, geeft mijn loon, maar indien niet, laat het. Toen wogen zij mijn loon af: dertig zilverstukken. Maar de Here zeide tot mij: Werp dat de ​pottenbakker​ toe; een heerlijke prijs waarop Ik hunnerzijds geschat ben! En ik heb de dertig zilverstukken genomen en die in het ​huis​ des Heren de ​pottenbakker​ toegeworpen."

Hij kijkt zelfs over het kruis heen naar het lijden wat de mensen nog te wachten staat en waar alles uiteindelijk op uit zal lopen. Zijn wederkomst. 

"Ik zal over het ​huis​ van ​David​ en over de inwoners van ​Jeruzalem​ uitgieten de Geest der ​genade​ en der ​gebeden; zij zullen hem aanschouwen, die zij doorstoken hebben, en over hem een rouwklacht aanheffen als de rouwklacht over een enig ​kind, ja, zij zullen over hem bitter leed dragen als het leed om een ​eerstgeborene."

In die tussentijd leven we nu en mogen we met Hem wandelen door het leven met Zijn Shalom en vredestichters zijn. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...