zaterdag 20 april 2019

40. Pasen, Hij Leeft! Het is echt waar.



Morgen is het Pasen. 40 dagen in de Bijbel op zoek naar alle profetieën die over de komende Messias gaan was een hele uitdaging. De reis ging van Adam tot en met Maleachi. De boeken van Mozes en de profeten. Het was een hele reis met vele ontdekkingen en vergezichten. Mooi om zo op weg te gaan naar Pasen.

Het was best wel lastig om tijd te vinden om elke dag een stukje te schrijven over de Bijbelgedeelten die ik had gelezen. De Bijbelboeken van de kleine profeten staan niet op volgorde zoals ze in de Bijbel staan. Ik heb ze in volgorde van tijd gelezen. Bij het schrijven probeerde ik het Bijbelverhaal zoveel mogelijk voor zichzelf te laten spreken en er niet teveel zelf een invulling aan te geven.

Door de Bijbel in korte tijd in z'n geheel te lezen zie je ook meer de wonderlijke samenhang en de context van de verhalen. Er viel nog zoveel meer te schrijven over alle ontdekkingen, maar ik heb me beperkt tot de profetieën over Gods verlossingsplan. Natuurlijk staan er nog veel meer profetieën in de Bijbel. Ik heb er maar een kleine greep uit gedaan. Misschien waren de blogjes een beetje saai maar ik schrijf deze blog in de eerste plaats voor mezelf. Om alle mooie ontdekkingen, gedachten en belevenissen te bewaren en toch hoop ik ook dat ze een ander tot zegen mogen zijn.

Pasen. Jezus is opgestaan. Hij Leeft. Hij is de Messias die zou komen. Zonder deze boodschap is ons geloof zonder inhoud.

"Het belangrijkste dat ik u heb doorgegeven, heb ik op mijn beurt ook weer ontvangen: dat Christus voor onze zonden is gestorven, zoals in de Schriften staat, dat hij is begraven en op de derde dag is opgewekt, zoals in de Schriften staat, en dat hij is verschenen aan Kefas en vervolgens aan de twaalf leerlingen. …Maar wanneer nu over Christus wordt verkondigd dat hij uit de dood is opgewekt, hoe kunnen sommigen van u dan zeggen dat de doden niet zullen opstaan? Als de doden niet opstaan, is ook Christus niet opgewekt; en als Christus niet is opgewekt, is onze verkondiging zonder inhoud en uw geloof zinloos. Dan blijkt dat wij als getuigen van God over hem hebben gelogen, omdat we verklaard hebben dat hij Christus heeft opgewekt – want als er geen doden worden opgewekt, dan kan hij dat niet hebben gedaan. Wanneer de doden niet worden opgewekt, is ook Christus niet opgewekt. Maar als Christus niet is opgewekt, is uw geloof nutteloos, bent u nog een gevangene van uw zonden en worden de doden die Christus toebehoren niet gered. Als wij alleen voor dit leven op Christus hopen, zijn wij de beklagenswaardigste mensen die er zijn. Maar Christus is werkelijk uit de dood opgewekt, als de eerste van de gestorvenen. Zoals de dood er is gekomen door een mens, zo is ook de opstanding uit de dood er gekomen door een mens. Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt." (1 Korintiërs 15)

Het kerstfeest bracht God bij de mensen, Het Paasfeest bracht de mensen bij God en nu gaan we op weg naar Pinksteren dat God in de mens komt wonen door Zijn heilige Geest. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...