vrijdag 19 april 2019

39. Maleachi, Hij komt


Maleachi is de laatste kleine profeet van het Oude Testament. Hij waarschuwt de mensen, die zijn teruggekeerd uit Babel. Dankbaar zijn ze begonnen met de opbouw. De tempel is gereed. Wat een feest, maar na een tijdje gaan ze weer hun eigen wegen en zetten God op een tweede plaats. Ze zijn wel religieus maar ze kennen God niet. Het religieuze handelen is een automatisme geworden waarbij hun hart niet betrokken is. Ze hebben het te druk met hun eigen levens en beseffen niet dat God het is, die hen dat leven schenkt. Het ontbreekt hen aan werkelijke inzicht en ontzag. Ze gaan weer dezelfde fouten maken als hun voorvaderen. 

Om moedeloos van te worden. Leren ze het nou nooit. Toch belooft God een andere tijd. God zal de mens van binnenuit gaan veranderen. Ook Maleachi profeteert over de komende Messias en de bode (profeet Elia) die voor Hem uitgestuurd wordt. Plotseling zal de Messias er zijn. Onverwacht zal God zelf in hun midden komen en de priesters reinigen. Jezus zei dat deze bode Johannes de Doper was. 

Wie is Johannes de Doper: 

"Een profeet? Jazeker, zeg ik jullie, en zelfs meer dan een profeet. Hij is degene over wie geschreven staat: “Let op, ik zend mijn bode voor je uit, hij zal een weg voor je banen.” Ik verzeker jullie: er is onder allen die uit een vrouw geboren zijn nooit iemand opgetreden die groter was dan Johannes de Doper; maar in het koninkrijk van de hemel is de kleinste nog groter dan hij. Sinds de dagen van Johannes de Doper wordt het koninkrijk van de hemel door geweld bedreigd en proberen sommigen er zelfs met geweld beslag op te leggen. Want de profetieën van alle profeten en van de wet reiken tot de dagen van Johannes. En voor wie het wil aannemen: hij is Elia die komen zou." (Mattheüs 11)


"Zie, Ik zend mijn bode, die voor mijn aangezicht de weg bereiden zal; plotseling zal tot zijn tempel komen de Here, die gij zoekt, namelijk de Engel des verbonds, die gij begeert. Zie, Hij komt, zegt de Here der heerscharen. Doch wie kan de dag van zijn komst verdragen, en wie zal bestaan, als Hij verschijnt?"  (Maleachi 3)
"Zie, Ik zend u de profeet Elia, voordat de grote en geduchte dag des Heren komt. Hij zal het hart der vaderen terugvoeren tot de kinderen en het hart der kinderen tot hun vaderen, opdat Ik niet kome en het land treffe met de ban." (Maleachi 4)


De naam Maleachi betekent bode of engel van God. Maleachi sluit het Oude Testament af met een boodschap van hoop. Hij wijst naar de komende Messias. Hij komt, God zelf zal herstel brengen. Immanuel, God met ons.

."Maar voor u, die mijn naam vreest, zal de zon der gerechtigheid opgaan, en er zal genezing zijn onder haar vleugelen; gij zult uitgaan en springen als kalveren uit de stal." (Maleachi 4)





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...