maandag 15 april 2019

35. Ezechiël, God verandert mensen

Arme Ezechiël moet de meest bizarre opdrachten uitvoeren om uit te beelden wat God van plan is met het volk Israël. Maar Ezechiël mag ook door visioenen een blik in de hemel werpen. Hij is profeet in de tijd dat het volk van Juda in ballingschap is gegaan naar Babel. Hij geeft het volk hoop en een nieuwe toekomst. Onder meer de 'bouwtekening' van een nieuw te bouwen tempel. Een toekomst waarvan een groot deel pas zijn vervulling zal krijgen in het werk van Jezus Christus. Hieronder een paar teksten die wijzen naar het grote verlossingsplan van God.

"Ik zal hun één ​hart​ geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het ​hart​ van steen uit hun vlees wegdoen en hun een ​hart​ van vlees geven, zodat zij in Mijn verordeningen gaan en Mijn bepalingen in acht nemen en die houden. Dan zullen zij Mij een volk zijn, en zal Ík hun een God zijn." (Ezechiël 11:19)

"Ik zal ​rein​ water op u sprenkelen en u zult ​rein​ worden. Van al uw onreinheden en van al uw stinkgoden zal Ik u ​reinigen. Dan zal Ik u een nieuw ​hart​ geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het ​hart​ van steen uit uw lichaam wegnemen en u een ​hart​ van vlees geven. Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt...Ik zal u verlossen van al uw onreinheden.." (36:25)

Tweemaal zegt God in het boek Ezechiël dat hij zijn volk van binnen wil veranderen. Een nieuwe geest, Zijn eigen Geest zal Hij ons geven en een nieuw warm kloppend hart, zodat we Hem werkelijk kunnen volgen. Hij zelf zal maken dat we ook naar Zijn verordeningen, Zijn liefde, kunnen leven. Iets dat we zelf in eigen kracht niet kunnen. God wil Zijn volk niet vernietigen maar vernieuwen. Hij haat de zonden maar wil de zondaar redden en werkelijk tot leven brengen.

Zou Ik werkelijk behagen scheppen in de dood van de goddeloze? spreekt de Heere HEERE. Is het niet, wanneer hij zich bekeert van zijn wegen, dat hij zal leven? (18:21)Werp al uw ​overtredingen, waarmee u overtreden hebt, van u af en maak u een nieuw ​hart​ en een nieuwe geest. Waarom zou u sterven, ​huis​ van Israël?

 Zo waar Ik leef, spreekt de Heere HEERE, Ik vind geen vreugde in de dood van de goddeloze, maar daarin dat de goddeloze zich bekeert van zijn weg en leeft! Bekeer u, bekeer u van uw slechte wegen, want waarom zou u sterven, huis van Israël? (33: 11)

God achtervolgt Zijn volk met Zijn goedheid en liefde. Als een goede Herder zoekt Hij naar wat verloren is. Hij zet de mensenwereld op zijn kop. Wat belangrijk is voor de wereld is niets in de ogen van God en wat onbelangrijk en weggeworpen wordt door de wereld zoekt God juist op. De Knecht David zal Koning zijn. Koning-knecht Jezus Christus. Hij die het gelijk-zijn aan God niet vasthield. Hij heeft zich ontledigd en de gestalte van een dienstknecht aangenomen en Hij is aan de mensen gelijk geworden, gehoorzaam tot de dood aan het kruis. Hij zal het verlorene zoeken en reinigen.


Want zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik zal Zelf naar Mijn schapen vragen en naar ze op zoek gaan. 
Zoals een ​herder​ op zoek gaat naar zijn kudde op de dag dat hij te midden van zijn verspreide schapen is, zo zal Ik op zoek gaan naar Mijn schapen....Ik zal Zelf Mijn schapen weiden en Ik zal ze Zelf doen neerliggen, spreekt de Heere HEERE. Het verlorene zal Ik zoeken, het afgedwaalde zal Ik terugbrengen, het gebrokene zal Ik verbinden, en het zieke zal Ik versterken, maar het welgedane en het sterke zal Ik wegvagen. Ik zal ze weiden zoals het hoort.(34:11)

"Niets blijft hetzelfde! Wie nederig is, zal Ik verheffen, en wie hoogmoedig is, zal Ik vernederen. Omkeren, omkeren, omkeren zal Ik die! Ja, dat wat er was, zal er niet meer zijn, totdat Hij komt Die er recht op heeft, en Hem zal Ik het geven!" (21:27)

Ik zal hen verlossen in al hun woongebieden, waar zij gezondigd hebben, en Ik zal hen ​reinigen. Dan zullen zij een volk voor Mij zijn en Ík zal een God voor hen zijn. En Mijn Knecht ​David​ zal ​Koning​ over hen zijn. Voor hen allen zal er één ​Herder​ zijn. Zij zullen in Mijn bepalingen wandelen en Mijn verordeningen in acht nemen en die houden. (37:25)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...