zaterdag 16 maart 2019

10. Izaäk, het offer

Het verhaal van Abraham die de opdracht krijgt om zijn zoon Izaäk te offeren.
Een verhaal uit de bijbel dat ik het liefste zou willen overslaan. Verschrikkelijk dat God een vader de opdracht geeft om zijn geliefde kind te doden. God gaat soms onbegrijpelijke wegen....

De oude Abraham en Sara hadden op hun oude dag een zoon gekregen. Deze krachteloze mensen ontvangen door Gods kracht de beloofde zoon, en met deze zoon de belofte van een groot volk. Een volk als de sterren van de hemel in menigte en als het zand op het strand van de zee, dat niet te tellen is. Het onmogelijke is bij God mogelijk. Een wonderzoon.

Dan geeft God een onmogelijke en onbegrijpelijke opdracht:
"Hij zei: Neem toch uw zoon, uw enige, die u liefhebt, Izaäk, ga naar het land Moria, en offer hem daar als brandoffer op een van de bergen die Ik u noemen zal."

Abraham wordt op de proef gesteld. Het offeren van zijn zoon Izaäk is opgetekend opdat wij er lering uit halen. De onbegrijpelijk en onmogelijke weg die Abraham moet gaan. Pas eeuwen later krijgt deze daad antwoord en inhoud en is Isaak een beeld van Jezus. Want in Hebreeën 11 wordt de daad van Abraham uitgelegd.

"Door zijn geloof kon Abraham, toen hij op de proef werd gesteld, Isaak als offer opdragen. Hij die de beloften had ontvangen, was bereid zijn enige zoon te offeren. Terwijl er tegen hem gezegd was: ‘Alleen door Isaak zul je nageslacht krijgen,’ zei hij bij zichzelf dat het voor God mogelijk moest zijn iemand uit de dood op te wekken, en daarom kreeg hij hem ook terug, bij wijze van voorafbeelding."

Hoe oud was Izaäk?
Verschillende bronnen laten zien dat hij in de 30 moet zijn geweest. De rabbijnen zeggen zelfs dat Izaäk 37 jaar oud moet zijn geweest. Kan men een 37-jarige man vastbinden zonder zijn toestemming?  Was het de bereidwilligheid en de gehoorzaamheid van Izaäk om zich niet te verzetten tegen zijn vader. Als er iemand is geweest die heeft begrepen wat Jezus heeft meegemaakt dan is het Izaäk.

Hij heeft zich als volwassen man neer laten te leggen op het hout. Hij is een voorafbeelding van Jezus. Dit geeft een hele andere draai aan het verhaal. Dus niet dat kleine kind dat hulpeloos op het hout ligt met een fanatieke, wrede vader.

Het is een Zoon die zich overgeeft aan de wil van de Vader. Hij offerde zichzelf opdat er sprake zou zijn van nageslacht.

Ook in ons leven gaat God soms onbegrijpelijke wegen. Maar we hoeven God niet te begrijpen. We mogen Hem vertrouwen. Hij heeft meer dan ons geluk voor ogen. Ik immers, Ik ken de gedachten die Ik over u koester, spreekt de HEERE. Het zijn gedachten van vrede en niet van kwaad, namelijk om u toekomst en hoop te geven. Jeremia 29:11

‘Wat kan ik de HEER aanbieden,waarmee hulde brengen aan de verheven God? Moet ik hem tegemoet treden met brandoffers,zou hij eenjarige stieren aanvaarden? Kan ik hem gunstig stemmen met duizenden rammen, met olie, stromend in tienduizend beken? Moet ik mijn oudste kind geven voor wat ik heb misdaan, de vrucht van mijn schoot voor mijn zondig leven? ’Er is jou, mens, gezegd wat goed is, je weet wat de HEER van je wil: niets anders dan recht te doen, trouw te betrachten en nederig de weg te gaan van je God.... Micha 6 Ook in het oude testament vraagt God geen offers maar LIEFDE. Hij wil je hart.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...