zondag 10 maart 2019

Zondag 1. Roept Mij aan.

Woensdag 6 maart is de 40-dagentijd begonnen en op 21 april is het Pasen, maar als je goed rekent merk je dat er geen 40 dagen tussen zitten maar 46. Dit komt omdat de zondagen niet meetellen als 'lijdenstijd'. De zondagen zijn een rustdag/feestdag. Je zult ook merken dat in de veel 40-dagenboekjes de zondagen worden overgeslagen.

Deze eerste zondag van de 40-dagentijd heet invocabit, dit is Latijn voor 'Roept Mij aan', een tekst uit Psalm 91: 15 "Roept hij Mij aan, Ik zal hem antwoorden; Ik zal in de benauwdheid bij hem zijn,  Ik zal hem uitredden en tot ere brengen."

In de vorige blogs heb ik gekeken naar de tijd voor de zondvloed op zoek naar verstopte pareltjes die wijzen naar het grotere plan van God. Dan zien we ook dat het God was die als eerste riep: "Mens, waar ben je". God weet dat we ons verstoppen, maar Hij roept ons om tevoorschijn te komen. Onszelf met Hem te delen. "Ik heb je bij je naam geroepen je bent van Mij." staat er in Jesaja 43:1

Maar God roept ons ook op om zelf te roepen en Hij belooft dat Hij zal antwoorden. Pas bij de geboorte van de zoon van Seth "begonnen de mensen de naam van de Heer aan te roepen." staat er in Genesis 4:26 Door de hele Bijbel heen zie je Gods verlangen om Hem aan te roepen. Om Hem bij alle dingen in je leven te betrekken. Zonder Hem kan je niks doen, ben je tevergeefs aan het zwoegen.

Voor deze zondag heb ik een roos van Jericho gekocht. Een dor en droog plantje dat er dood uitziet. Het kan tientallen jaren zonder water, maar als je het in contact brengt met water veranderd het in een levend groen plantje. Zo is het ook met ons. Zolang wij niet in contact staan met God is ons leven dood, maar als wij Hem aanroepen en ons leven aan Hem toevertrouwen veranderd alles.

De preek ging vanochtend over de storm op het meer. Jezus ligt diep te slapen. Het lijkt wel een 'doodsslaap' en zonder hem zijn de discipelen zelf vruchteloos aan het zwoegen. Ook zij roepen: "Meester, kan het u niet schelen dat we vergaan." Let op de zinnen "Ze maakten Hem wakker...en ..toen Hij wakker geworden was." De predikant maakte een sprong naar de opstanding. Jezus staat op uit die 'doodsslaap' en bestraft het meer en de wind. Hij staat boven de dood en de stormen in ons leven. Hij is erbij. Roep Hem aan.

Dan zal ieder die de naam van de HEER aanroept ontkomen. Joƫl 3:5
Dan zal ieder die de naam van de Heer aanroept worden gered. Handelingen 2:21

Fijne zondag!


1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...