zondag 17 maart 2019

Zondag 2. Gods barmhartigheid.

"Onthoudt dus goed dat de Here, uw God, u dit goede land niet geeft omdat u zo goed bent, want dat bent u helemaal niet..." (Deut 9:6)Het is de goedheid en barmhartigheid van God.

Het is de tweede zondag van de veertigdagentijd. Vandaag staat Psalm 25 centraal waarin staat:

"Denk aan uw ​barmhartigheid, HEER, aan uw ​liefde​ door de eeuwen heen. Denk niet aan de ​zonden​ uit mijn jeugd, maar denk met ​liefde​ aan mij en laat uw ​goedheid​ spreken, HEER. Goed en ​rechtvaardig​ is de HEER: hij wijst zondaars de weg, wie nederig zijn leidt hij in het rechte spoor, hij leert hun zijn paden te gaan. Liefde​ en trouw zijn de weg van de HEER."

Het is een roep naar Gods barmhartigheid om te verlost te worden van je vijanden, je zonden en angsten. David roept het uit naar God want alleen bij Hem is verlossing en bevrijding te verwachten. 

Wij gaan nog zo vaak nog onze eigen wegen, doen God verdriet door, voor ons eigen geluk, op onszelf te vertrouwen. Zijn we stil als we hadden moeten spreken of spreken terwijl we eigenlijk stil hadden moeten zijn. God kent onze zwakte. Hij weet dat we struikelen maar Hij wacht telkens weer op het moment dat we tot besef komen en met onze brokstukken bij Hem komen.

Elke keer dat ik val helpt Hij mij weer opstaan en vaak denk ik: Heer, wordt U niet moe van mij en wordt U het nooit zat dat ik alweer het verkeerde deed. Maar God overzag mijn leven al voordat ik bestond. Het was Zijn liefde die mij riep toen ik Hem nog niet kende. Niet ik, maar Hij koos mij.

Het is die Liefde die mijn hart veranderd en een verlangen geeft om Hem te volgen en te vertrouwen. Het is God zelf die mij stap voor stap veranderd naar het beeld dat Hij voor ogen heeft. Hij vormt ons naar het beeld van Zijn geliefde Zoon. God toestaan en je leven in Zijn handen leggen zodat de talenten en vruchten van de Geest gaan groeien en bloeien. Het is niet mijn eigen rechtvaardigheid en goede werken, die mij redden maar de rechtvaardigheid van Christus, die mij draagt. In die afhankelijkheid mogen we leven en stap voor stap door het leven gaan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...