donderdag 7 maart 2019

2. Adam en Eva, overwinning door overgave.

"Jezus, niet mijn eigen kracht, niet het werk door mij volbracht, niet het offer dat ik breng, niet de tranen die ik pleng....kunnen redden, Gij alleen."(Lied 192:2)

Lees Romeinen 5:12-21

Sommige mensen vinden Kerst het mooiste feest, maar ik vind Pasen vind het grootste feest. Het feest waar de kern van het hele geloof om draait. Het volbrachte werk van Jezus. Hij stierf voor onze zonden en stond op uit de dood. Hij bracht ons weer tot God door ons te redden en een nieuw rechtvaardig/heilig Leven te geven. Dat is de kern van het evangelie. Door genade zijn wij gered, niet door onze eigen werken of toedoen. 

Jezus heeft het, aan God gelijk zijn, opgegeven en is als een dienaar naar deze wereld gekomen. Hij heeft ons al voor de grondlegging van de wereld, voordat er ook maar iets bestond of zichtbaar was ons gekend en liefgehad. (Mattheus 25: 34 en Johannes 17: 24) En al voordat alles was geschapen had God al een plan klaar om ons te redden van onze verkeerde keuze om Hem, die ons zo liefheeft, ongehoorzaam te worden en zonder Gods leiding en nabijheid te willen leven. Nog steeds roept God: "Mens, waar ben je?" (gen 3:9)

Door de hele Bijbel heen zien we telkens weer dat God Zijn verlossingsplan openbaart. In Lucas staat dat Jezus aan de Emmausgangers alles uitlegde wat uit de schriften op Hem betrekking had. Om te laten zien dat de Christus dit alles moest lijden om Zijn heerlijkheid in te gaan. Vandaag kijken welke naar het eerste mensenpaar.

In Lucas zien we de geslachtslijn van Jozef, de 'vader' van Jezus teruglopen tot Adam en dan staat er iets achter. Lucas 3:38 "......de zoon van Enos, de zoon van Set, de zoon van Adam, de zoon van God."

"De eerste mens, Adam werd een levende ziel; de laatste Adam een levendmakende geest" staat er in 1 Kor 15. De eerste mens is uit de aarde, stoffelijk. De tweede mens is uit de hemel. Allebei zonen van God met dit verschil dat Jezus God zelf was. God die naar de aarde kwam in mensengedaante.

Al tegen Adam en Eva openbaarde God zijn plan. dat deze tweede mens, uit een maagd geboren, zou komen. Dat er vijandschap zou zijn tussen het zaad van de vrouw (Maria's Zoon Jezus) en het zaad van de slang. De kop van de slang zou vermorzeld worden en de slang zou de hiel vermorzelen. De kop vermorzelen betekent totaal vernietigen. De hiel vermorzelen betekent krachteloos maken, zoals Christus heeft zich volledig overgegeven heeft en alle kracht heeft laten ontnemen. In vol vertrouwen dat God, zijn Vader, Hem zou redden uit de dood. Overwinning door Overgave. Bij God is het altijd net andersom.

1 Korintiërs 15:21 "Want, dewijl de dood er is door een mens, is ook de opstanding der doden door een mens. Want evenals in ​Adam​ allen sterven, zo zullen ook in ​Christus​ allen levend gemaakt worden."


Zo mogen ook wij ons eigen leven overgeven aan Zijn Leven:

Met ​Christus​ ben ik gekruisigd, en toch leef ik, (dat is), niet meer mijn ik, maar ​Christus​ leeft in mij. En voor zover ik nu (nog) in het vlees leef, leef ik door het geloof in de ​Zoon van God, die mij heeft liefgehad en Zich voor mij heeft overgegeven. (Galaten 2:20)

1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...